Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Kotka - Keskustelut

Kokemuksia Kotkan terveysasemalla

27.8. 2013 Näin tänään Länsi-Kotkan terveysasemalla:

27. elokuuta 2013 kello 18:48 Tiina Partonen

Tapahtuipa tänään: Herra X kaatui/tuupertui työmatkallaan maahan. Ystävällinen naisihminen auttoi autoon, antoi kyydin, kysyttyään minne pitäisi viedä/ottaa yhteys. Tässä välissä kiitokseni naisautoilijalle. Herra X mainitsi työpaikkansa. Perillä naisihminen (terveydenhoitoalan ammattilainen) tuli luokseni sanoen, että kaikki ei ole nyt kunnossa ja kertoi tapahtuneesta. Hän myös tunnisti erinäisiä sairauden oireita. Herra X vietiin vieressä sijaitsevalle terveysasemalle, jossa kerrottiin tilanne, sekä muut selkeästi näkyvissä olevat vakavaan sairauteen viittaavat merkit, joita tässä en Herra X:n anonyymiutta suojellakseni mainitse.

Terveysaseman hoitaja kuuli, että Herra X ei asukaan tämän terveysaseman potilasalueella. Tässä vaiheessa potilas lakkasi kiinnostamasta täysin. ”Hänen tulee mennä omalle terveysasemalleen, varata aika terveydenhoitajalle, joka päättää lääkärin tarpeellisuudesta, joka taas päättää, onko potilas ehkä sairaalahoidon tarpeessa.” SIIS MITÄ?!!!!!!! Bussillako? Ilman saattajaa? Rahattomana taksilla, kenties saadakseen kuulla, että aika pitää varata puhelimitse?

Kuten Länsi-Kotkassa. (Onneksi täällä riittää, että peruuttaa ovesta ulos, ja soittaa, koska ajan voi siis varata VAIN puhelimitse). Potilas eli Herra X ei siis kyennyt kävelemään, eikä puhettakaan oikein tullut.

Soitin Kymenlaakson sairaalan polille, josta tuli selkeät neuvot, että olkoon potilas vaikka mistä, kyllä ensihoito ja hoitoonohjaus tulee antaa paikan päältä, ja tarvittaessa lähettää potilas heille.

Palasin takaisin terveysasemalle vaatimaan apua. Herra X istui edelleen yksinään..tuulikaapissa. Autoin työtoverini kanssa hänet pyörätuoliin, ja ilmoitin, että olen soittanut ja kysynyt miten toimin, jolloin vastaanottovirkailija neuvoi meidät hoitohuoneeseen.

Paikalle tuli sairaanhoitaja(?) joka ilmoitti että petiin siihen. Muttei ollut valmis tässä vaiheessa auttamaan. Autoimme Herra X:n sänkyyn pitkälleen.

Seisoin kädet lanteilla odotellen, mitä tapahtuman tulisi, jolloin huoneeseen tuli lääkäri, joka tiuskaisi että eikös tämä jo lähetetty pois täältä. Kerroin soittaneeni sairaalaan, jossa sanottiin että kyllä tällaisessa tilanteessa apu annetaan sieltä, missä ollaan. Että edes perusasiat tutkitaan. Naislääkäri (SUOMALAINEN) katsoi minua halveksuen, otti ilkkuvan peilikuva-asennon itsestäni ja hyvin irvokkaasti esittäen itseäni tokaisi: ”- ja mistä lähtien heidän organisaationsa on määritellyt meidän tehtävämme?” Tämän jälkeen meidät työnnettiin työtoverini kanssa ulos ovesta. Odottelimme aikamme, ja lopulta kävin neuvonnassa sanomassa, että meidän on palattava omalle työpaikallemme tekemään myös omia töitämme, mutta palaisin puolen tunnin kuluttua paikalle katsomaan potilaan vointia, ja jos on kysyttävää. Palatessani vajaan puolen tunnin kuluttua sain hoitajalta vastauksen: ”- Hänet on lähetetty sairaalaan, mutta edelleenkään tämä ei kuulu meille, enkä aio enää keskustella kanssasi.”.

Onko tämä tosiaan hyvinvointipalvelujen kehittämisen tulos? Pitääkö meidän tarkkailla, että olemme oman terveysasemamme piirin alueella, siltä varalta että jotakin käy? Ja jos todella apua tarvitsemme, pitääkö vain hyväksyä vastaus: Ei kuulu meille? Minne ovat kadonneet lääkärin ja hoitajien etiikka, kutsumusammatista puhumattakaan? Ja toki itseni loukatuksi kokien, onko ulkopuolisen auttajan, joka vielä kunnioittaa ihmisyyttä ja toimii moraalinsa mukaan auttaen, saada moinen kohtelu päälleen?

En jaksa uskoa että nyt on toimittu, kuten kuuluu. Tai sitten Kotkan ongelmiin voi lisätä sen, että saatat vahingossa vaikka kuolla, jos et älyä sairastua oikealla kadulla. Tämän perusteella voisi myös päätellä, mikä velvollisuus on ottaa työtä vastaan oman piirin ulkopuolelta, koska lääkäriin ei silloin pääse, jos vaikka sattuu pyörtymään tai saa kohtauksen matkalla.

Missä siis menee inhimillisyyden raja? Tämä ”palvelu” oli todella törkeää, ja tapa, miten potilas jätettiin tuulikaappiin huomioimatta, lähentelee mielestäni jo törkeää heitteillejättöä hoitohenkilökunnan taholta.


Ystävällisesti

Erkki Mattila

puh.  känn: 050-525 1382
        työ: 0207 526 533