Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Rekan ja bussin törmäys

Erkki Hatakka writes:
Näitten rekkojen rajut ylinopeudet ovat jo pitkään säikyttäneet meitä nelostien käyttäjiä.

Mikko Luoto writes:
Ei pidä paikkaansa, ainakaan nyt kyseessä olleen yhtiön osalta. Nimenomaisessa parin vuoden ikäisessä täysperävaunullisessa kuorma-autossa on joitakin vuosia sitten pakolliseksi tullut nopeusrajoitin, eikä yhdistelmä sitä myöten tyhjänäkään kulje kuin hieman yli 80 km/h. Toisekseen, jos on täysi kuorma päällä, auton kiihtyminen 80 km:n vauhtiinkin kestää useita minuutteja. Autossa oli lukkiutumaton jarrujärjestelmä, ilmeisesti myös luistonrajoitin. Myös ajopiirturi on pakollinen varuste jokaisessa ammattikäyttöön tarkoitetussa yhdistelmäajoneuvossa, ollut sitä jo parikymmentä vuotta. Paitsi työnantaja myös poliisi tarkistavat näitä. Sakkoja voi tulla myös takautuvasti, jos huonosti sattuu. Vastuunsa tuntevat ammattikuljettajat tietävät tämän. En silti kiellä etteikö vastuuttomiakin olisi. He tosin eivät tee kovin monivuotista uraa alalla.

Olen itse ollut polleana 16-vuotiaana peruuttelemassa samaisen Kemin Veitsiluodon lastauslaituriin paperinhakureissulla (osaamisen mahdollinen vajavuus ei tuolloin ollut uskalluksen este). Paperirullat ovat painavuudestaan huolimatta sikäli helppo kuorma, että ne ovat tasakokoisia ja samanpainoisia, paino jakautuu hyvin. Ne kiinnitetään siten, että ne pysyvät pituussuunnassa paikallaan (muuten niitä ei voikaan kiinnittää, esim. auton kaatuessa rullat pahimmillaan tulevat seinästä läpi). Umpikaapin seinillä on kiskot liinoja varten. Sivuseiniä sen sijaan ei tue mikään rakenne, ne kestävät äkillisiä nopeuden ja tasapainon muutoksia jos ovat kestääkseen. Tosin niillekin on määräykset, jotka maineikkaan Närkon valmistama kärry jokseenkin varmasti täytti.

Ongelmaksi ko. tapauksessa koitui mitä ilmeisimmin se, että perävaunu oli tuntuvasti raskaampi kuin vetoauto, jolloin pahimmillaan perävaunu alkaa ohjata yhdistelmää. Tämä on yleisestikin vallitseva tilanne, etenkin täyteenkuormatulla 25,25-metrisellä yhdistelmällä: vetoauto on perävaunua lyhyempi (ja siten myös kevyempi) käsiteltävyyden ja perävaunun yhteensopivuuden parantamiseksi (täysperävaunusta voidaan purkaa etuakseli, jolloin sitä voidaan vetää puoliperävaununa). Onnettomuusauto näytti 22-metriseltä, päätellen vain yhdestä akselista vetoaisassa.

Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö kuljettaja olisi yrittänyt tehdä kaikkensa. Yritti antaa valomerkkejä, ohjata ojaan. Suomen valtateillä on useita kymmeniä vuosia ajettu ojiin, pelloille, metsiin ja siltarumpuihin useita kymmeniä yhdistelmiä ja nuppeja puhtaassa väistämismielessä. Rahtari ei mieti sekuntiakaan mihin kääntää, jos jommallakummalla karkaa käsistä, vastapuolella on ihmisiä ja itsellä vain elotonta tavaraa. Että ihmishenkiä säästyisi.

Aina ei vaan kertakaikkiaan mikään onnistu.

Nyt kohtalo jakoi mahdollisimman huonot kortit. Mahdollisimman huono keli, vuorokaudenaika ja pitelemätön kuorma. Myös omaisille.

Eikä kukaan ole niin viisas kuin jälkiviisas.

Huonot olivat kortit eli olosuhteet tässä suuressa liikenneonnettomuudessa. Se on kumminkin varmaa, että ellei rekan perävaunu olisi kääntynyt bussin tielle, onnettomuutta ei olisi sattunut. Rekkakuskit ovat hyvin ammattitaitoisia nykyään ja rekkojen tekniikka on korkeaa tasoa. Onnettomuustutkintalautakunta selvittää turman syytä. Vika on kuitenkin joko rekan tekniikassa tai kuljettajassa, tuskin missään ulkopuolisessa häiriötekijässä.

Jukka