Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Re(3): Rekan ja bussin törmäys

Mikko Luoto writes:
Tervehdys
Kysyisin Mikko Luodon mielipidettä seuraaviin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin:
        1. Kun perävaunussa on kuorman paino huomattavasti suurempi kuin vetoautossa, niin eikö tästä               jo sinänsä synny riskitilanne.
Tottakai syntyy, riskiksi riittää jo se, kun auto lähtee liikkeelle, jos niin halutaan ajatella. Suomessa valtaosa raskaan liikenteen kalustosta on sellaisia: syitä ovat auton käsiteltävyys sekä polttoainetalous, litralla naftaa saadaan siirretyksi enemmän tavaraa. Lyhyt vetäjä on pitkää ketterämpi kääntää ja sen perään voidaan kytkeä eri mittaisia perävaunuja.

Toisaalta: onnettomuusauton kaltainen alusta on mitoitettu 48 tonnin kokonaispainoille (4-sarjan Scaniat enimmillään 60 tn, en nyt kaiva esitettä komerosta, mutta alustojen resurssit mitoitetaan vielä suurinta sallittua yhdistelmäpainoa korkeammalle), joten koko ajo-ominaisuuskapasiteetti ei niiltä osin ollut käytössä. Muun muassa jarrujärjestelmä toimii yhdistelmässä niin, että perävaunun jarrut eivät koskaan jarruta ennen vetoauton jarruja.  ABS oli apuna, luistonestosta en tiedä (silläkin tosin on rajansa koska se ei vaikuta perävaunuun). Vetoautossa oli turvallisuuden eteen tehty lähes kaikki nykyisellä insinööritaidolla tehtävissä oleva, se on valmistajansa uusinta mallisarjaa. Skandinavian autonvalmistajat ovat maailman johtavia tässä kehitystyössä.

Henkilöautojen osaltahan tätä suhdetta ainakin säädellään normilla.
        2. Myös onnettomuuskuorma-autossa oli nopeuden rajoitin. Miten on, eikö silloin kun vetoauto on
            huomattavasti perävaunua kevyempi voi syntyä juuri alamäessä tai heti alamäen jälkeen tilanne,
            jossa auton nopeusrajoitin hidastaa vetoauton nopeutta, mutta korkean vauhdin saavuttanut   
            erittäin painava peräkärry pyrkii jatkamaan korkeammalla nopeudella ja alkaa näin työntämään
           vetoautoa. Kun vetoauton nopeusrajoitin kuitenkin jarruttaa edelleen vetoauton nopeutta ei yhdis-
           telmää voi oikaista vetoauton nopeutta lisäämällä, joten yhdistelmä pyrkii menemään " linkkuun "
           aivan kuten onnettomuustilanteessa.
Tuossa kuljettajan ammattitaito ratkaisee, auto pitäisi saada liikkumaan mahdollisimman tasaisesti. Tuota kuvaamaasi - yllätysliukkaan - loivan alamäen tilannetta arvelen myös itse onnettomuuden alkusyyksi. Alempana kuitenkin kommenttini "tosi pitkistä" kärryistä.

        3. Onko nopeusrajoittimet, jos asia on kuten edellä oletin, turvallisuusriski talvisilla liukkailla teillämme,
            ellei ajoneuvoyhdistelmien peräkärryjen kuorman painoa rajoiteta suhteessa vetoautoihin ainakin
            niinä vuodenaikoina kun teillä saattaa esiintyä liukkautta sääolosuhteista johtuen ?
Aiheellinen pohdinta. Puutavara-autojen kuormiahan rajoitettiin takavuosina tästä syystä mutta hiljalleen yhdistelmien todellinen kokonaispaino on noussut 60 tonniin. Toisaalta ajo-ominaisuuksiin saattaa vaikuttaa auton kuormaaminen ja kuorman jakautuminen yleisesti. Se on harkinnanvaraista, koska esim. kappaletavara kuormataan usein ns. purkamisjärjestyksessä terminaaliajan minimoimiseksi. Kaiken kaikkiaan luotetaan yleisesti siihen, että yhdistelmän suuressa massassa painonjakaumalla ei ole merkittävää vaikutusta.

Tässä se pitkiin kärryihin liittyvä erikoispiirre: ehkä toisin kuin voisi luulla, esim. 25,25-metrisissä yhdistelmissä perävaunujen runsas akselimäärä vakauttaa huomattavasti kulkua ja vähentää siten kuorman jakautumisen ja auton kulkusuunnan ja nopeuden muutosten yhteisvaikutusta, myös liukkaalla. Siksi tällainen pitkä kärry on vakaa vedettävä (ja toisaalta paikallaan kankea käännettävä mikä tosin tulee vakausominaisuutta). 25,25-metrisen kärry on rauhallisempi kuin 22-metrisen onnettomuusauton kolmiakselinen. Voi olla, että jos esim. onnettomuusautossa olisi ollut 4- tai 5- akselinen pisin lain sallima perävaunu, koko onnettomuutta ei olisi tapahtunut.

Kiteytys: yhtä tyhjentävää selkeää vastausta ei ole, avoimia kysymyksiä keksin itsekin runsaasti.

+Mikko++