Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

AKT:n lakko ja työnantajan neuvotteluhalut

Bussiyhtiöiden Connexin ja Concordian kuljettajat ovat lakossa osa-aikaisten kuljettajien vuoksi, vaikka työehtosopimukset muuten ovat voimassa. Näiden yhtiöiden kohdalla asioita on hoidettu toisin kuin aikoinaan osa-aikaisista kuljettajista on soviteltu "kolmikorvaisen kissan" mallilla. Nämä kaksi bussiyhtiötä lienevät maan ainoat, joiden kohdalla asiat ovat näin huonosti. Ongelma pitäisi ratkaista kuljettajien liiton AKT:n ja työnantajien liiton ATL:n kesken. Normaalisti tällaisessa tilanteessa liitot käyvät epäviralliset neuvottelut ja ratkaisu löytyy. Nyt työntekijät olisivat valmiit neuvotteluun, mutta työnantajat eivät suostu minkäänlaiseen neuvotteluun. Vedotaan tekosyyhyn, että laittoman lakon aikana ei neuvotella.

Minulla on kyllä sellainenkin epäilys, että ATL on saanut ohjeensa EK:lta joka on työnantajien uusi organisaatio. TUPO-kierrokseen valmistauduttaessa EK poikkeuksellisesti antoi ymmärtää, ettei mitään TUPOa enää tarvita, eikä suostunut aluksi edes istumaan neuvottelupöytään. Suomen työmarkkinoiden suuri vahvuus on kolmikantayhteistyö, jota muissa maissa katsotaan kademielellä. Pienen kuljetusalan laiton lakko sai nyt nopeasti suuren EK:n päättämään, että TUPO-neuvottelut keskeytetään.

Kolmikannan osapuolet keskusliitot ovat kyllä epävirallisesti käsitelleet asiaa, mutta eivät ole vielä saaneet mitään näkyvää aikaan. Valtio kolmantena osapuolena kertoo tavanomaiseen tapaan, että asia on työmarkkinoiden välinen.

Lakko on nyt laajentunut kahden bussiyhtiön ulkopuolelle. Selvää on, että korkeammalla tasolla siitä neuvotellaan edelleenkin epävirallisesti.

Helsingin Sanomissa on tänään mielenkiintoinen kirjoitus, jossa tuodaan osapuoleksi myös kuljetuspalvelujen tilaaja YTV. Siinä todetaan, että laillinen lakko on pakkotilanne, joka on hyväksyttävä syy palvelujen puuttumiseen. Sen sijaan laiton lakko, joka aiheutuu yrityksen omista toimista, ei liene sellainen, varsinkaan kun yritysten johto ei ilmeisestikään ole missään pakkotilanteessa: sehän ei edes koe neuvotteluja tarpeelliseksi. Joka tapauksessa Concordian ja Connexin kyky tarjota palveluja luotettavasti on nyt todettu kyseenalaiseksi. Jatkosopimuksia ajatellen ongelma voi alkaa kiinnostaa yhtiöiden omistajiakin.

Jukka Kivi