Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Re: Miksi koneet putoavat?

Veikko Simpanen on keskiviikko 17. elokuu 2005 at 00:26 +0200 wrote:
Onko koneiden tarkastus-, huolto- ja kunnossapitotoiminnassa tapahtunut lipsumista? Polttoaineen hinta koettelee ankarasti myös ilmailuliikennettä. Onko muita kustannuksia lähdetty leikkaamaan jo lentoturvallisuutta vaarantavalla tavalla tästä johtuen?
Kilpailu on koventunut ilmailuliikenteessä jo liian kovaksi. Lennetäänkö jo myös liian vanhoilla ja materiaaleiltaan väsyneillä koneilla? Kuormittuvatko myös ilmailuliikenteen turvallisuuteen vaikuttavat ihmiset liian suurten työpaineiden alla ylikuormitustilaan.
Viron helikopteriturmankin syitä pohdittaessa on noussut esille epäilyksiä materiaalin murtumisista . Sellaisesta on raportoitu koskien esimerkiksi syytä yli 40 kiloisen värähtelyn vaimentajan poistamisesta turmakopterin roottorimekanismista.
Miten voisimme pysäyttää avoimien markkinoiden mukana tulleen riskinottojakin kaihtamattoman kilpailun?

Tuossahan noita vaikuttavia tekijöitä on lueteltu oikein hyvin. Lentoliikenne on edelleenkin turvallisimpia liikennemuotoja ajokilometrien mukaan laskien. Sitä en muista, miten se sijoittuu tilastoissa ajotuntien mukaan.

Koska lentoyhtiöiden toiminta on kaupallista, niissä turvallisuuskin joudutaan mitoittamaan kaupallistaloudellisin perustein. Yksittäisiä vahinkoja vastaan yhtiöissä suojaudutaan vakuutuksin. Kansainväliset lentotoimintaa koskevat määräykset ovat laajoja ja tiukkoja. Ilmeisesti sillä puolella olisi vielä kehittämisen tarvetta sillä perusteella ajatellen, että jotkut lentoyhtiöt voivat tarjota lentoja hyvin halvalla. Epäillä ainakin voi, että onko silloin turvallisuuskin hoidettu halvemmalla ja turvallisuudesta tinkien.

Jukka Kivi