Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Julkinen liikenne kilpailukykyiseksi

Julkinen liikenne kilpailukykyiseksi

        Näemme jatkuvasti paikallislinja-autoja haja-asutusalueella, joissa on 0-2 matkustajaa ? Mistäköhän saadaan rahat moiseen hommaan. Aivan oikein, meidän kaikkien lompakoista. Eikä tilanne Tikkurilan tai Espoon keskustoissakaan ole paljon parempi, mitä tulee linja-autojen matkustajamääriin. Mistä tämä johtuu ?
        Lähden perheen kanssa käymään kylässä, menisinkö bussilla ? Kaksi aikuista 2,4e ja kaksi lasta 1,4e. Viivymme n. 2 tuntia ja sama takasin  = 12,8 euroa, matkaa olisi n. 25 km. Joutuisimme vaihtamaan väillä linja-autoa sekä odottelemaan linja-auton saapumista, no onhan vaihtoehto oma-auto 0,21 e/km eli 0,21 * 50= 10,5 eikä tarvitse odotella / palella matkalla voi käydä vielä kaupassa, ostokset takakonttiin. Omasta autosta menee kuitenkin ”juoksevat kulut”  autonhankintahinta, vakuutus ja käyttövero vaikka ajaisin kuinka vähän. No mielestäni on hyvä, että yksityisautoilu on edullisempaa niille, jotka sitä todella tarvitsevat pitkien matkojen päässä, aluepolitiikkaa parhaimmillaan. Auton ei pidäkään olla ylellisyysesine, jota säilytetään pihalla naapurien kadehdittavana vaan hyötykäyttöön perustuva esine.
        Yleisten kulkuneuvojen hintoja korotetaan jatkuvasti, yksityisautoilu on täysin kilpailukykyinen verrattuna julkisiin kulkuneuvoihin jopa halvempi. Voitaisiinko ajatella toista vaihtoehtoa julkisenliikenteen maksuihin, halvennetaan niitä paljon, jolloin saisimme matkustajamäärän nousemaan. Nykyinen matkustajamäärä 1 *2,4 = 2,4 ja mikäli teemme julkisenliikenteen kilpailukykyiseksi esim: 5 * 1,0 = 5 eli mikäli lippujen hinnat laskevat radikaalisti voi matkustajamääräkin nousta ja ympäristönkuormitus laskea, bussit ajavat kuitenkin ja me maksamme niiden ”juoksevat kulut”. Leikitään ajatuksella kertalipun hinta 1,- euro / 2 tuntia tai 2,- euroa / 24 tuntia ja kausilippu 30,- euroa seutulippu olisi vastaavasti 1,5 * paikallislipun hinta ja lapset sekä eläkeläiset puolet näistä hinnoista. Luulisin näkeväni paikallislinja-autossa enemmän matkustajia kuin 0-2 henkilöä tulevaisuudessa. Yhteiskunnan tuki julkiselle liikenteelle pitää kuitenkin maksaa, toivon sen palvelevan useampia ihmisiä. Julkisen liikenteen alemp
i hinnoittelu tukisi myös tulonsiirtoa köyhimmille ihmisille aidosti, opiskelijat ja eläkeläiset. Eikä välttämättä maksaisi juuri sen enempää kuin nyt yhteiskunnalle, ehkä jopa vähän vähemmän käyttöasteen noustessa. Sakot pummilla matkustamisesta korottaisin 300,- euroon, nykyään moni laskee pummilla matkustamisen olevan edullista kiinnijäämisriski on olematon, muuta yli puolivuotta voi olla hankalampi kuin nykyinen kuukausi vältellä lipuntarkastajaa. Myös muualla maassamme julkiset kulkuneuvot pitää tehdä kilpailukykyisiksi, niin että matkustajat lisääntyvät eivätkä enää vähene.

Sano:   KYLLÄ
Perussuomalaisten Uudenmaan vaalipiirin
Kansanedustajaehdokas 2007
Jyrki Vaskela