Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Re(2): Transito-liikenne

Halosen toimethan tehosivat kuin Kekkosen ”kauppa”reissut aikoinaan. Jono lyheni jo sunnuntai-iltana puoleen!

Hyvin lyhyellä aikajaksolla on sinällään hyvä, että saastuttavat jonot lyhenevät. Ympäristön kannalta transito-liikenteen sujuvuuden parantaminen on kuitenkin negatiivinen toimi. Se on omiaan lisäämään ko. liikennettä ja sen aiheuttamia kasvihuonepäästöjä. Myöskään mitkään tiemaksut eivät vaikuta myönteisesti. Mahdollisia tuottoja tuskin korvamerkitään käytettäviksi ympäristöystävällisiin liikenneratkaisuihin (esim. rekkajuniin Hangosta Pietariin tai Pietarin tavarasatamaan). Nämä toimet ovat näpertelyä ympäristön kannalta ja tähtäävät vain transito-liikenteestä hyötyvien yritysten etujen ajamiseen.

Hallituksen ilmastonmuutoksen torjunta on osoittautunut olevan täysin hukassa ja ponnetonta. Kielletään hehkulamput ja nostetaan sähkön ja liikennepolttoaineiden hintaa, mutta ei haluta koskea mitenkään todellisiin saastuttajiin. Liikennepolttoaineiden hinnan korotus saattaa vähentää hiukan yksityisautoilua, mutta tavaraliikenteen määrään se ei vaikuta. Nostaa vain tavaran hintaa ja kiihdyttää inflaatiota. Yksityisautoiluunkin vaikutus jää hetkelliseksi, se nähtiin 1972-1973. Kestää enintään yhden työehtosopimuskauden kunnes hinnat siirretään palkkoihin ja meno jatkuu ennallaan. Hallitus ei kykene näkemään eikä varmaan haluakaan nähdä, että on tehtävä aivan jotain muuta kuin jälleen kerran tulonsiirtoja kansalta vientiteollisuuden pääomalle, joka satsaa – päinvastaisista lupauksista huolimatta - ympäristöinvestointivaransa lyhyellä ajalla nopeammin voittoa tuottaviin ydinvoimaan ja päästökauppaan. Mehän ne molemmat maksamme.

VmH