Kysyisin Mikko Luodon mielipidettä seuraaviin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin:
1. Kun perävaunussa on kuorman paino huomattavasti suurempi kuin vetoautossa, niin eikö tästä jo sinänsä synny riskitilanne. Henkilöautojen osaltahan tätä suhdetta ainakin säädellään normilla.
2. Myös onnettomuuskuorma-autossa oli nopeuden rajoitin. Miten on, eikö silloin kun vetoauto on
huomattavasti perävaunua kevyempi voi syntyä juuri alamäessä tai heti alamäen jälkeen tilanne,
jossa auton nopeusrajoitin hidastaa vetoauton nopeutta, mutta korkean vauhdin saavuttanut
erittäin painava peräkärry pyrkii jatkamaan korkeammalla nopeudella ja alkaa näin työntämään
vetoautoa. Kun vetoauton nopeusrajoitin kuitenkin jarruttaa edelleen vetoauton nopeutta ei yhdis-
telmää voi oikaista vetoauton nopeutta lisäämällä, joten yhdistelmä pyrkii menemään " linkkuun "
aivan kuten onnettomuustilanteessa.
3. Onko nopeusrajoittimet, jos asia on kuten edellä oletin, turvallisuusriski talvisilla liukkailla teillämme,
ellei ajoneuvoyhdistelmien peräkärryjen kuorman painoa rajoiteta suhteessa vetoautoihin ainakin
niinä vuodenaikoina kun teillä saattaa esiintyä liukkautta sääolosuhteista johtuen ?
Tässä kysymyksiä , joihin toivon Mikko Luodon ja miksei muidenkin asiantuntijoiden vastaavan.
Itse en ole ajanut perävaunullista kuorma-autoa koskaan, arveluni perustuvat vain teorettiseen
päättelyyn ja käytännön kokemuksiini kahden hevosen painolla kuormitetun peräkärryn vetämisestä henkilöautolla ja maasturilla.