Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Äänekoski - Keskustelut

Re: Rekan ja bussin törmäys

Jukka Kivi writes:
Vika on kuitenkin joko rekan tekniikassa tai kuljettajassa, tuskin missään ulkopuolisessa häiriötekijässä.
Jukka ajattelee nyt kuten keskiverto-oikeustajun omaavan kansalaisen kuuluu: vian on oltava jossakin tai jossakussa. Tämä muodostaa perusteen syyttämiselle, paitsi inhimillisessä myös juridisessa mielessä. Kuljetustekniikan ylitarkastajan mukaan koko juttu tultaneen lopulta kaatamaan kuljettajan niskaan. Sen saman, joka ensimmäisenä hälytti apua ja  vielä shokissa jäi ohjaamaan liikennettä onnettomuuspaikalla.

Oma mielipiteeni on, että jos niin käy, vain yhtä syytetään, systeemi on yhtä helppo kuin taannoin Neuvostoliitossa. Syyllinen pitää löytää, ja kun hänet on tuomittu, asia on ratkaistu ja muut voivat kävellä tilanteesta pois viheltäen kädet taskusssa.

Tulossa on valtakunnantason juridinen dilemma. Paitsi oikeustietellinen vallitseva asiaintila ja käytäntö, myös uhrien ja omaisten etu vaatii oikeutta: korvauksia ja hyvitystä. Toisaalta jokainen täysjärkinen tietää ja ymmärtää, sekä syyttäjä että syytetty, että kuljettajan ainoa tarkoitus oli saada kuorma ajoissa ja ehjänä perille. Hän ei lähtenyt tuottamaan kuolemaa tai ruumiinvammaa kenellekään.

Onnettomuustutkimuksen valmistuttua kuljettajaa tultaneen syyttämään 23 kuolemantuottamuksesta, loppujen matkustajien ruumiinvamman tuottamuksesta sekä törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Lisäksi tultaneen vaatimaan korvauksia, joiden suorituksiin miehellä ei ole tämän elämän aikana minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia. On itselleni hyvin harvinaista, että mietin, miten joku minulle tuntematon voi kestää tilanteen. Vastausta ei ole.

Itse kukin voi miettiä mitä syytetty voi vastata kun syyttäjä kysyy myöntääkö mies syyllisyytensä.

Oma mielipiteeni on myös, että jos ja kun kerran lähdetään syyttämään, lähdetään sitten kunnolla ja porukalla, jokaiselle vaan kivi kouraan ja tiukkaan etukenoon. Syytetään paitsi kuljettajaa myös työnantajaa, ajojärjestelijöitä ja koko Suomen logistista järjestelmää, tienpitäjää Tielaitosta unohtamatta. Ehkä myös ruotsalainen autonvalmistaja ja suomalainen päällirakennetoimittaja olisi hyvä ottaa mukaan.  Olisiko hyvä silti ajatella hetki myös sitä, että jos kuljettaja, Transpoint ja Tielaitos olisivat ennalta tienneet, miten onnettomuuden voi estää, he ja ne olisivat varmasti tehneet sen.

Kuten Ruben Stiller totesi Aarno Arvelaa haastatellessaan: mikään ei ole yhtä vaarallista kuin kansan yleinen oikeustaju.

Ei kukaan ammattimies aja tappaakseen.

Toivon miehelle paitsi henkistä voimaa myös valtakunnan parasta juridista apuvoimaa. Siksi huudahdan lopuksi: Aarno, olisi mielenkiintoinen keissi tiedossa jälleen, sinä kun olet hoidellut nämä poliisimurhaaja-Christensenit, jussiahteet ja jäätteenmäet ja näytät pystyvän muuttamaan mustan valkoiseksi ja paskan kullaksi. Nyt olisi todellinen tilaus kansakunnan eturivin oikeusvelholle.

+Mikko-