Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Äänekoski - Keskustelut

Re(4): Rekan ja bussin törmäys

Mikko Luoto writes:
Henkilöautojen osaltahan tätä suhdetta ainakin säädellään normilla.
        2. Myös onnettomuuskuorma-autossa oli nopeuden rajoitin. Miten on, eikö silloin kun vetoauto on
            huomattavasti perävaunua kevyempi voi syntyä juuri alamäessä tai heti alamäen jälkeen tilanne,
            jossa auton nopeusrajoitin hidastaa vetoauton nopeutta, mutta korkean vauhdin saavuttanut   
            erittäin painava peräkärry pyrkii jatkamaan korkeammalla nopeudella ja alkaa näin työntämään
           vetoautoa. Kun vetoauton nopeusrajoitin kuitenkin jarruttaa edelleen vetoauton nopeutta ei yhdis-
           telmää voi oikaista vetoauton nopeutta lisäämällä, joten yhdistelmä pyrkii menemään " linkkuun "
           aivan kuten onnettomuustilanteessa.
Tuossa kuljettajan ammattitaito ratkaisee, auto pitäisi saada liikkumaan mahdollisimman tasaisesti. Tuota kuvaamaasi - yllätysliukkaan - loivan alamäen tilannetta arvelen myös itse onnettomuuden alkusyyksi. Alempana kuitenkin kommenttini "tosi pitkistä" kärryistä.
Tähän vielä lisäyksenä:  perävaunun luisto alamäessä on mahdollista oikaista vauhtia lisäämällä. Vasta kun auto on oikaistu, sen vauhtia voi ryhtyä hiljentämään. Nopeusrajoittimen nykyinen maksimiarvo on 89 km/h, kun se aikaisemmin oli 85. Maksimiarvoa lisättiin nimenomaan mainitun mäkivaran parantamiseksi, että 80 km:n rajoituksen mukaan ajavalla olisi mahdollisuus kriisitilanteessa vauhtia lisäämällä yrittää oikaista autoa. Tätä onnettomuuskuljettaja on myös jokseenkin varmasti yrittänyt.

Toisaalta jos auto on tullut alamäkeen ”rajoittimessa kiinni”, tämä rajoittimen mäkivara on käytetty, eikä autoa voi enää kiihdyttää alamäessä luiston oikaisemiseksi. Takavuosien rajoittimettomina aikoina Laukaan, Konginkankaan ja Äänekosken mäissä on sekä pelätty että tultu täydellä kuormalla loppumäessä pahimmillaan pitkälti toistasataa. Kyseessä oleva alue on maastoltaan Suomen mäkisintä - sillä on tiettyä kunnioitusta alan piireissä - ja tieolot saattavat vaihdella maaston korkeuden mukaan.

+Mikko-