Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Re(2): Automaattivaihe versus käsivalinta

Ilmari Kivi kirjoittaa:
Ruuhkassa saattaa polttoaineenkulutuskin laskea, kunhan oikea ajotapa on valittu. Myös kytkimen kulumiselta vältytään, mikä myös liittyy läheisesti kaupungissa mateluun erityisesti (vanhemmilla) neliportaisilla laatikoilla varustetuilla autoilla ajettaessa.
Toisaalta väittävät brosyyreissään, että nykylaatikoissa ennen vaivanneet voimansiirtohäviöt sun muut mekaaniset luistot on pystytty minimoimaan, ja käytännössä esimerkiksi kiihtyvyys vastaa muutaman sekunnin kymmenyksen erolla käsivalintaista. Kolmaalta, eräillä valmistajilla myös ns. sporttimallit ovat automaattivaihteisia poikkeuksetta, koska ne kestävät käsivälitteisiä paremmin vääntömomentin rasitusta, esimerkkinä vaikkapa M-B CLK 55 AMG A.*)

Myös polttonesteenkulutuksen erot ovat pienimmillään joitakin litran kymmenyksiä.
Automaattivaihteiston yleistymisen esteenä kaiketi ovat kuluttajakunnan kangistuneet mielikuvat (ja monimutkaisen tekniikan sekä ylellisyyden tuoma vääjäämätön lisähinta).

Nykyiset automaattivaihteet käytännössä "ajavat itse itseään"  ja myös ajotavan voi usein valita (sport-economy tms.) Keppiin tarvitsee koskea vain liikkeelle lähdettäessä, pysähdyttäessä ja peruutettaessa. Haluttaessa vaihteet voi kytkeä myös käsin (paitsi etten ymmärrä miksi, jos kerran automaattilaatikko on ostettu, ehkä liukkailla hyväksi).

Itse olen kokeillut kerran ja onnistunut olemaan särkemättä. Siksi en näe estettä muidenkaan onnistumiselle.

Kaverini ajoi aikanaan Camaro Z 28:aa ja tokaisisi tähän keskusteluun:"On sitä ajellessa parempaaki tekemistä ku rautarattaita hämmentää."

+Mikko++

*)Hieno tyyppimerkintä ja yleisluontoinen esimerkki, jollaisille kahdeksanvuotiaan sinänsä näppärän luukkuperäisen Mazda 323:n hetkittäin persaukinen ja  ajelussaan mummoankkatyyliä suosiva kuski voi kuolata vain kuvista