Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Suomen kallein henkilöauto myytiin Seinäj

Seinäjoen KäyttöAutossa luovutettiin torstaina asiakkaalle Suomen kaikkien aikojen kallein henkilöauto. Mercedes-Benzin valmistaman Maybachin lähtöhinta halvimmillaan on n. 400 000 euroa, eikä Seinäjoelle toimitettu yksilö, tyyppi 62, ollut halvimmasta päästä. Maybachia ei osteta autoliikkeestä esitteiden sivuja pläräämällä; auto käydään itse tilaamassa tehtaalta Sindelfingenistä. Auto tuotiin Saksasta Suomeen varta vasten valmistetulla kuorma-autolla erikoiskuljetuksena, mihin liittyen kuljettajalle oli annettu erityisohjeet. Autoa ei saanut käsitellä ilman hansikkaita, tuli käyttää tietyn tyyppisiä haalareita ilman kovia tai teräviä esineitä taskuissa, ja vihki- ym. sormukset tuli poistaa. Matkantekoa seurattiin taukoamatta GPS-paikannusjärjestelmällä.

Myös autokaupan edustaja esitteli kulkupeliä toimittajille hansikkaat kädessä, ja jokainen sormenjälki pyyhittiin ennen auton luovuttamista asiakkaalle.

Maybach kuuluu samaan sarjaan kuin Rolls-Royce, Bentley ja Bugatti. Seinäjoen yksilön pituus on 6,2 metriä, tehoa tuplaturboahdetussa V 12 -moottorissa on 550 hv ja vääntöä 900 Nm. Auto painaa  n. 3600 kg ja kiihtyy 0-100 km/h alle seitsemässä sekunnissa.

Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. napin painalluksella sulkeutuvat takaovet, samppanjajääkaappi hopeapikareineen, kallistuvat lentokoneistuimet, himmentyvä lasikatto sekä erilliset tv-monitorit ja mittaristo myös takapenkkiläisille.

Valmistusmäärän rajallisuus taannee myös, että Maybachin arvo ei valmistajan mukaan "milloinkaan laske". On kuitenkin mahdollista, että Suomen ainoa yksilö päätyy perintökalleudeksi tai museoitavaksi, tuskin jobbareiden kaupiteltavaksi:)

Auton omistajasta autokauppias ei halunnut kertoa mitään ja tämä tuli noutamaan musta-harmaan ajokkinsa vasta, kun ällistelevä toimittajalauma oli poistunut.

(Tästä merkittävästä tapahtumasta ilmoittaa teille Mikko, joka ei ota kantaa ihmisten rahankäytön mielekkyyteen/mielettömyyteen, käytännön seikkoihin kuten varaosa- ja huoltopalvelujen saatavuuteen tai muihin turhiin pikkuasioihin, jotka saattaisivat pilata omistajan ilon. Toisaalta, jos haluaa erottua liikenteessä, miksi ei tekisi sitä kunnolla? Vanhoja mersuja ilman merkintää takaluukussa näkee pilvin pimein, ja ylihintaisista käytetyistä saksantuontibemareista on tullut jo klisee. Tyylillä on aina hintansa, toisille kalliimpi, ja koko Maybach-konsepti on yhtä upea kuin järjenvastainen.)