Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Re: Suomen kallein henkilöauto myytiin Se

Mikko Luoto writes:
Seinäjoen KäyttöAutossa luovutettiin torstaina asiakkaalle Suomen kaikkien aikojen kallein henkilöauto. Mercedes-Benzin valmistaman Maybachin lähtöhinta halvimmillaan on n. 400 000 euroa, eikä Seinäjoelle toimitettu yksilö, tyyppi 62, ollut halvimmasta päästä. Maybachia ei osteta autoliikkeestä esitteiden sivuja pläräämällä; auto käydään itse tilaamassa tehtaalta Sindelfingenistä. Auto tuotiin Saksasta Suomeen varta vasten valmistetulla kuorma-autolla erikoiskuljetuksena, mihin liittyen kuljettajalle oli annettu erityisohjeet. Autoa ei saanut käsitellä ilman hansikkaita, tuli käyttää tietyn tyyppisiä haalareita ilman kovia tai teräviä esineitä taskuissa, ja vihki- ym. sormukset tuli poistaa. Matkantekoa seurattiin taukoamatta GPS-paikannusjärjestelmällä.

Myös autokaupan edustaja esitteli kulkupeliä toimittajille hansikkaat kädessä, ja jokainen sormenjälki pyyhittiin ennen auton luovuttamista asiakkaalle.

Maybach kuuluu samaan sarjaan kuin Rolls-Royce, Bentley ja Bugatti. Seinäjoen yksilön pituus on 6,2 metriä, tehoa tuplaturboahdetussa V 12 -moottorissa on 550 hv ja vääntöä 900 Nm. Auto painaa  n. 3600 kg ja kiihtyy 0-100 km/h alle seitsemässä sekunnissa.

Vakiovarusteisiin kuuluvat mm. napin painalluksella sulkeutuvat takaovet, samppanjajääkaappi hopeapikareineen, kallistuvat lentokoneistuimet, himmentyvä lasikatto sekä erilliset tv-monitorit ja mittaristo myös takapenkkiläisille.

Varsin nautinnolliselta vaikuttava auto. Se lienee tarkoitettu edustusautoksi tai omistajan harrastukseksi. Hieman on kuitenkin imagoeroa esimerkiksi Rolls-Royceen tai Bentleyhin. Kun niiden kohdalla kysytään paljonko moottorissa on hevosvoimia tai kuinka nopeasti auto kiihtyy, vastaus on "riittävästi", Halutaan olla vertailujen yläpuolella. Tavallinen ratinvääntäjä Suomessa kysyy, että paljonko maksoi ja paljonko oli veron osuus. Uskaltaako tuollaisella autolla ajaa liikenteessä? No kaippa sillä on arvoaan vastaavat vakuutukset.

Jukka Kivi