Previous in Thread

Next in Thread

History
 
 Re(4): Kristinuskossa ristiriita?Postmark
Home • Keskustelualueet • Kaikki keskustelut • Uskonto • Re(4): Kristinuskossa ristiriita?
 
From:Tuesday, November 26, 2002 8:34 PM +0200
Subject:Re(4): Kristinuskossa ristiriita? 
To:
Juhani Hakala,Intelligent BBS kirjoittaa:
Sinulle ovat nimet kovin tärkeitä. Kristillinen kontemploiva rukous on aivan sama asia kuin buddhalainen tai mikä muu meditaatio tahansa.

Ei ne nimet, mutta termit ja käsitteet. Kristillinen kontemploiva rukous ei ole ihan sama asia kuin buddhalainen tai mikä muu meditaatio tahansa, se ei ole edes sama asia kuin kristillinen meditaatio. Ei kuusi ole mänty. Sinällään mielenkiintoista, että sanot näiden kahden asian olevan ihan sama asia ja samalla toteat buddhalaisuuden vastaavan kristinuskoa paremmin länsimaiseen kiireeseen, pinnallisuuteen, kaupallisuuteen, maallisuuteen jne. Mikä siis on se ero?


Olisko syy, se, että mielestäsi kristinukso on ainoa oikea uskonto ja muut ovat pakanoita ja heidän hengellinen toimintansa on väärin ja  pahasta?

En suinkaan minä ole sanonut näin? Miksi haluat nähdä minut pahana ja vihollisena? Miten mitata toisen hengellistä toimintaa? Saati sitten todeta onko se oikein tai väärin, hyvästä tai pahasta. Kyllä omassa itsessä on ihan tarpeeksi huolehtimista, ja kun tuntee itsensä tietää ettei ole varaa sanoa toisesta juuta ei jaata. Olen vain onnellinen, ettei minulla ole Jumalan päänsärkyä...


En juurikaan löydä kohtaa, jossa olisit edes yrittänyt ymmärtää mitä sanon, vaan Sinulla on aina tiedossa liuta Ramatun kohtia, millä osoitat että muut ovat väärässä.  Osaat kätkeytyä hyvin.

On paljon mahdollista, etten ole ymmärtänyt sinua oikein oleellisissa kohdissa, mutta en ole sanonut sinun olevan väärässäkään missään asiassa. Olen korjannut muutaman virheellisen käsityksen (jotka ovat aika yleisesti virheellisiä käsityksiä), mutta en ole sanonut sinun tai muiden olevan väärässä. En liioin ole väittänyt omaavani ainutta oikeata totuutta, kun ei minulla sitä ole! Yes, I know I'm a public enemy number one! Olen mielestäni ilmaissut varsin selvästi oman kristillisen identiteettini, joka ei ole horjumaton, mutta vahva kyllä, ja sinä kutsut sitä kätkeytymiseksi? Vai tarkoitatko, että kätkeydyn Raamatun kohtien taakse? En ymmärrä tässäkään sinua...

Olen ilmaissut eriävän mielipiteeni siihen, etteikö kristinusko voisi tarjota tämän päivän länsimaiselle ihmiselle syvyyttä ja merkitystä elämään. On eri asia, jos kirkko ei kykene välittämään kristinuskon sanomaa tavalla joka tavoittaa tavallisen tallaajan.


Uskonto ei ole enää elävää elämää useimmille länsimaalaisille. Kaikki Akatemisen kirjaukaupan keskusteluun osallistuneet olivat yhtä mieltä siitä, että uskonto ja arkielämä ovat etääntyneet toisistaan kristityissä  länsimaissa toisin kuin "pakanamaissa" Afrikassa tai Aasiassa.  

Tässäkin haluan nipottaa termeistä. Usko ja uskonto eivät ole sama asia. Siitä olen yhtä mieltä, että nykyisessä länsimaisessa yhteiskunnassamme kristillinen usko on etääntynyt tavallisen ihmisen arkipäivästä aika kauas. Koko kulttuurimme on kuitenkin kristinuskon hapattama ja kristinusko puolestaan on historiassa poliittisten valtataistelujen ja sotien hapattama... Varsinainen asia on monesti hautautunut hirmutekojen alle, ajatellaanpa vaikka vain lähi historiaamme.

Uskonto on usein syvästi sidoksissa kulttuuriin ja päinvastoin. Kuka tietää kestäisikö buddhalaisuus kristinuskoa paremmin nykyisen länsimaisen elämänmenomme pyörteissä? Ei minusta tule hindua sillä, että pukeudun sariin, kuljen paljain jaloin, hoen mantroja, ryhdyn kasvissyöjäksi... minulla ei ole intialaista viitekehystä. En voi ymmärtää hindulaisuuden koko syvyyttä, jos en tunne intialaisen kulttuurin koko syvyyttä. Miten se olisi mahdollista, kun olen kasvanut Suomessa?

Miksi kristinusko voi hyvin maissa, jotka eivät ole kulutuskulttuurimme hapattamia?


Minä toivon ymmärrystä uskontojen välillä.

Minusta ymmärrystäkin tärkeämpää on toistensa kunnioitus. Usko on aina kokemusperäistä ja toisen kokemusta ei voi ymmärtää, jos itsellä ei ole samaa kokemusta. Tietysti samantyyppiset kokemukset eri uskonnoissa auttavat paremmin ymmärtämään toista uskontoa.


Oheinen buddhalainen rukous voisi olla mistä tahansa uskonnosta, mutta kun se on budhhalainen on se on luonnolisesti väärin.

Miksi buddhalaisuus vaikuttaa niin, että "se on luonnollisesti väärin"?

Terveisin, Tiina