Raiteille, pikaraiteille, mutta minne (5.5.2012)
Eduskunnan käsittelyssä on valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko, johon sisältyy merkittävä käännös maanteiltä raiteille. Mutta selontekoon liittyy muutakin, ennen ”pekkaroitiin” siltoja Päijänteelle, nyt ”kyllöstellään” teitä ja ratoja Oulujärven molemmin puolin. Mutta myös Helsingin seudun sovittuja liikennelinjauksia uusitaan. Espoon hankkeet viivästytetään ja tilalle nostetaan Pisara-rata ja pääradan rakennustyöt ohi sen, mitä HLJ:ssä (Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa) on 14 kunnan ja valtion edustajien kesken valmisteltu. Sivuun ovat jäämässä Espoon kaupunkiradan jatkaminen Leppävaarasta länteen ja Länsimetron jatkaminen Matinkylästä Saunalahteen.
Eikä siinä kaikki. ”Demokraatti”-lehti tiesi otsikoida 4.5.2012 juttunsa seuraavasti ”Tampere rakentamaan aikaisemmin kuin Turku”. Siis mitä?
Lehdessä kerrotaan, että Tampereen ja Turun tavoite on kilpailuttaa pikaraitioteidensä suunnitelutyöt yhdessä. Ne teettäisivät yhteisen yleissuunnitelman reittien linjauksista, tarvittavasta kalustosta ja maankäytöstä. Yhteistyöllä haetaan säästöjä, mutta lopulliset ratkaisut linjoista kumpikin kaupunki tekee aikanaan itse.
Jutun mukaan molemmissa kaupungeissa raitiotietä kannatetaan tässä vaiheessa kohtuullisen yksituumaisesti, vaikka ratkaisevien päätösten tekemisen ei odoteta olevan helppoa.
Tampereen raiteiden hinnaksi on nyt arvioitu 180 miljoonaa euroa. Turussa ykkösvaiheessa raiteet maksaisivat noin vajaat 300 miljoonaa euroa ja toisessa vaiheessa parisataa miljoonaa lisää.
Valtioneuvoston selonteossa on pikaraitioteille luvassa 30 prosenttia valtion rahaa.
Mutta missä on Jokeri? Miksi voidaan kysyä, Tampere vaiko Turkuko ensin, kun aivan ensiksi tarvitaan totta kai Jokeri-pikaraitiotie Helsingin seudulle.
Olen tullut tästä vakuuttuneeksi lukuisilla merenrantaraittiretkilläni, kun olen kulkenut pätkän milloin mistäkin, Westendistä, Otaniemestä tai Leppävaarasta ensin Jokeri-bussilla ja sitten takaisin patikoiden rantoja. Aina on tiheäväliselläkin Bussi- Jokerilla ollut paljon matkustajia ja kun olen kulkenut aina Itäkeskukseen saakka, on siellä ollut peräti tiukkaa tungosta matkustamossa.
Jos maahamme (ja siis kun, niin uskon) rakennetaan ensimmäinen pikaraitiotie, olisi sen oltava Jokeri! Tästäkin meidän pitäisi pitää yhdessä hyvä huoli Helsingin seudulla. Ja siksikin tarvitsemme tänne demokraattisen seutuhallinnon, jolla olisi toimivaltaa MALY –asioissa eli maankäytön, asumisen , liikenteen ja ympäristön asioissa. Emme niinkään tarvitse kuntaliitoksia, vaan entistä parempaa yhteistyötä ja valtiovallan ymmärrystä tarpeillemme.
Martti Tieaho
DI, rakennusneuvos
|