Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelma


KANSALAISVAUIKUTTAMISEN POLITIIKKAOHJELMA

Hallitusohjelmaan sisältyy otsikon ohjelma. Olen siitä kovasti iloinen, koska aivan yhtä tärkeä politiikan tavoite kuin asioiden hoito on auttaa asukkaita ottamaan vastuuta ensin itsestään, sillä rakkautta voi antaa vain liiastaan, jos tarvitsee sen kaiken itselleen ei muille liikene mitään. Kun rakastaa muita kuten itseään voi auttaa muita ihmisiä ottamaan vastuuta elinympäristöstään. Veroäyri laskee kun naapurukset yhdessä murheitaan toisilleen jutellen hoitavat asukkaiden iloksi kaupungin istuttamia puita.

Kansalaisvaikuttamisohjelmassa kiinnitetään erityistä huomiota vähemmän koulutettujen, pienituloisten, syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kansalaisyhteiskuntaan kiinnittymiseen.

Sähköisessä tietoverkossa tapahtuva äänestystä helpompaa tapaa vaikuttaa
tuskin on. Tietokone tarvitsee vain kortinlukijan ja Sinä tarvitset kortin
ja salasanan. Olen vastannut mm. Natoa ja energiaa koskeviin äänestyksiin.
Tietoa saa esim. Oppiva Vaara-Karjala-hankkeesta. Aivan - kaikilla ei ole tietokonetta, mutta kirjastoissa ja monissa asukkaiden palvelupisteissä on.

Vaikuttaminen tarvitsee lainsäädännöllistä tukea

Kansalaisvaikuttaminen pitää lähteä lainsäädännöstä. Rakennuslaki on hyvä
esimerkki oikeansuuntaisesta kehityksestä. Alkoholilaki on päinvastainen esimerkki. Alkoholin aiheuttamat haitat ovat ainoa asumisen haitta, johon kunnallisdemokratialla ei voi vaikuttaa mm. Kuntaliiton vastuksen vuoksi. Nyt sentään lakia muutettiin siten, että jos tanssiravintola talossasi pitää Sinua hereillä aamuyöhön, niin Sinulla on oikeus tulla kuulluksi, mutta mielipidettäsi ei tarvitse huomioida päätöksenteossa. Tällaisesta puuhastelusta pitää päästä eroon. Jos ministeriö ei esitä aitoa hallinnon demokratisoimista, tulisi eduskunnan tehdä se.

Olen aivan samaa mieltä hallitusohjelman kanssa lautakuntien ja vastaavien toiminnan tuomisesta lähelle asukasta. Ne ovat alansa asiantuntijaelimiä ja siksi niiden on oltava lähellä käyttäjiä. Toisaalta myös lautakuntatyö on demokratisoitava. Ainakin kokoomusjohtoisessa Espoossa johtavat virkamiehet tallaa lautakuntien budjettipäätökset mennen tullen edes lautakuntia informoimatta.

Erittäin tärkeitä ovat ohjelman mukaan koulut. Tulisi tehdä kansalaiskasvatuksen projekti, kouluttaa opettajat kunnolla ja antaa riittävästi opetusaikaa. Samaa ohjelmaa voisi tarjota Työväen, Kansan- jne opistoissa myös aikuisille. Vastustus koulujen "politisoimisesta" tulee olemaan kova. Myös julkisella sanalla on tärkeä rooli demokratian haukk- ei kun puolustamisessa.

Ohjelman mukaan kunnallisen ja paikallishallinnon toimivuutta tulee lisätä. Samalla pyritään vahvistamaan kansalaisjärjestöjen asemaa ja selvittämään erilaisten demokratiahankkeiden tulokset. Esim valtakunnallisen osallisuushankkeen tulokset voisi käydä läpi sillä silmällä, että miten niitä voisi toteuttaa laajemmin ja mitä se vaatii lainsäädännöltä.

Asukasvaikuttaminen on poliittinen kysymys. Hyvin se  on hoidettu demarijohtoisella Vantaalla jossa alueelliset kehitystoimikunnat ovat osa kaupungin organisaatiota  ja tosi surkeasti kokoomusjohtoisessa Espoossa. Espoonlahden alueneuvottelukuntakokeilu päättyi hyviin tuloksiin, mutta ilman näkyvää vaikutusta kaupungin organisaatioon. On erittäin tärkeää, että hallitusohjelman toteuttamiseksi selvitetään jo eri kaupungeissa olevia järjestelmiä ja asiaa viedään eteenpäin valtakunnantasoisilla velvoittavilla säännöksillä. Esim. Espoossa on viisi keskisuuren kaupungin kokoista suuraluetta ilman keskisuuren kaupungin palveluja ja vaikuttamismahdollisuuksia.

"Lipposen ohjus", "politrukki"

Näin kutsuivat minua Espoonlahden alueneuvottelukuntakokeilussa itseään epäpoliittisena pitävät mutta kokoomuksen jäsenkirjan omaavat jäsenet. Heidän mielestään kerrostaloalueet ovat slummeja ja neuvottelukunnan mandaatit pitää jakaa maaomistuksen perusteella.  He eivät ymmärrä poliittista vaikuttamista. Sitä, että kaikki kaupungin päättävät elimet on valittu poliittisesti. Alueneuvottelulunta voi antaa lausuntoja, joista virkamiesten ei tarvitse välittää, muuta kuin silloin kun ne tukevat heidän kantaansa. Mutta kun ammattitaitoisempia poliitikkoja on asukaselimissä riittävän monta, heistä ei voi olla välittämättä. Meillä on ollut hyvä yhteistyö paikallisissa asioissa eri puolueiden valtuutettujen kanssa. Muuten he eivät ole kyllä innostuneita edistämään demokratiaa.

Minusta poliittinen ja kansalaisvaikuttaminen ovat läheisiä asioita ja siksi asukkaita lähinnä olevien puolueosastojen merkitys on keskeinen. Ne valitsevat edustajat kaupungin päättäviin elimiin. Niiden tulee pitää huolta, että niiden valitsemat edustajat käyvät kokouksissa, toimivat aktiivisesti ja ovat lähellä ja kuuntelevat asukkaita ja paikallisia demokratiaelimiä, kertovat mitä alueen asioita on tulossa luottamuselimien käsittelyyn jne.  Valinnan tulee tapahtua pätevyyden ei sen mukaan missä asuu, kuka on kaveri ja onko riittävän härski kiristämään itselleen luottamuspaikkoja: nimim. kokemusta omaava..

Kyllä paikallisia "epäpoliittisia" asukasjärjestöjä tarvitaan. Mutta niiden johtokunnissa pitää olla myös poliitikkoja, jotka tuntevat kaupungin organisaation ja vaikuttamisen väylät. Ilman näiden vaikuttamisen välineiden tuntemista ja käyttämästä on asukastoiminta sinänsä ihan mukavaa puuhastelua ja yhdessäoloa. Kyllä sekin lisää vaikuttamishalua. Erityisen tärkeää meillä Espoossa , kokoomuksen laboratoriossa, on ohjelman mukaisesti selvittää ulkoistamisen ja yksityistämisen vaikutuksia peruspalvelujen laatuun, määrään ja käyttäjädemokratiaan. Tässäkin tarvitaan lautakuntien aktiivista kehittämisotetta, ei vain niiden asioiden päättämistä, mitkä virkamiehet käskee.


Juhani Hakala
Varavaltuutettu, lautakunnan ja
puolueosaston puheenjohtaja
Espoo