Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Käsitykset prostituutiosta ovat usein vähäjärkisiä

 Viime syksynä ilmestyi Liv Jessenin, Norjan kansallisen Prostituutiokeskuksen Oslon johtajan, toimittama kirja:

Det ideelle offer
Andre tekster om prostitusjon
Liv Jessen
Oslo: Koloritt Forlag
ISBN 9788292395424

Kirjan tarkoitus on kertoa prostituution niistä puolista, joista puhutaan liian vähän:
-että seksipalvelujen myynti voi olla vapaaehtoinen valinta naisille
-että asiakkaat voivat tuntea itsensä haavoittuvaiseksi ja vaikutusvaltaa vailla oleviksi
-että prostituutio ei aina ole sellaista millaiseksi se kulttuurissamme kuvataan
-että seksinoston kriminalisointi vahvistaa seksinmyyjän uhriasemaa
-että käsitykset prostituutiota harjoittavista naisista ovat stereotyyppisiä ja kapeakatseisia
-että parittaja ei aina ole parittaja
-että rajojen sulkeminen edistää ihmiskauppaa



Sisällysluettelo

Forord
Liv Jessen, socionom och chef för Pro Sentret
Tankar kring prostitution är oftast idiotiska
Isabella Lund, sexarbetare
Fra medsøstre til ofre, horer og streikbrytere
Astrid Renland, kriminolog och forskare
Sanne bilder av prostituerte?
Hvilke bilder kan vi tåle?
Arne Randers-Pehrson, socionom, Pro Sentret
Märkt med skam för livet
Isabella Lund, sexarbetare
Prostitutsjonsdebatten
En historie om unsynliggjøring og undertrykking
Per Kristian Dotterud, socionom, Reform - resurs centrum för män
De snakker, men hører vi?
Kunder och norsk prostitutionsjonsdebatt
Ulla Bjørndahl, sociolog, Pro Sentret
Kundebilder
Representasjon av menn som betaler for sex
Dag Stenvoll, doktorsgrad i sammenlignende politik och forskare
Prostitusjon er mer enn kvinner som selger sex…
Noen socialpsykologiske og filosofiske betraktninger
Thore Langfeldt, klinisk psykolog med sexologi
Sexsalg, sexkjøp og autonomi
Lars Gule, dr.art i filosofi och förste emanuens
Om å gjenrobreretten til deltakelse
Nils Christie, professor i kriminologi
Dømt til rehabilitering
Liv Jessen, socionom och chef för Pro Sentret
Prostitusjon i tid og rom
Hvordan blev Strøket til?
May-Len Skilbrei, dr. polit och forskare
Hvem kan velge?
Tvang, samtykke og FN-prokollen mot menneskehandel
Jo Dozema, forskare med nästan 15 års erfarenheter av arbete med prostitution och människohandel, doktorsgrad i utv.studier University of Sussex
Når ofre for menneskehandel sier nei til hjelp
Anette Brunovskis, sociolog och forskare
Sex, pengar, kjærlighet - og moral
Turid Misje, socionom och socialantropolog, Pro Sentret
Kvinner som krysser grenser - sort magi
Synnøve Jahnsen, sociolog och forskare
En hallick er ikke bara en hallick…
Irina Polyakova, sociolog och forskare
Prostitusjon som transnasjonal prosess
Ida Erstad, socialantropolog från Rhodes Univerity, Sydafrika samt Thomas Hylland Eriksen, professor i socialantropologi Olsos Universitet
Jakten på en dröm
Pye Jakobsson, fd sexarbetare, frilandsskribent, föreläsare, debattör och konsult


Isabella Lund, seksityöntekijä, SANS-aktivisti (Ruotsin seksityöntekijöiden ja seksityöntekijöiden liittolaisten verkosto, joka työskentelee seksityöntekijöiden ihmisoikeuksien ja parempien työolosuhteiden puolesta, vastustaa seksityöntekijöiden kohtaamaa syrjintää, sortoa ja stigmatisointia sekä  vallalla olevaa stereotyyppistä ja ennakkoluuloista kuvaa seksipalvelujen myynnistä  http://www.sans.nu/sans_swe.htm  ) on kirjoittanut kirjaan artikkelin:



KÄSITYKSET PROSTITUUTIOSTA OVAT USEIN VÄHÄJÄRKISIÄ

Kuuntelin kerran esitelmää Kööpenhaminassa. Se käsitteli erästä ammattiryhmää ja esitelmöijä kertoi kuinka monta tuntia työntekijät työskentelivät viikossa, kuinka he markkinoivat palveluitaan jne… Esitelmä olisi voinut käsitellä mitä tahansa työtä, niin ikävystyttävää faktatietoa työstä lueteltiin. Mutta esitelmöijän tapa kertoa, hänen kasvojen ilmeet, äänenpaino ja hänen ruumiinkieli kertoi jotain muuta. Minun ei olisi tarvinnut osata sanakaan tanskaa, ymmärtääkseni, että se mistä hän kertoi oli jotain kamalaa ja  iljettävää, se näkyi esitelmöijästä kuten koko kuulijakunnasta.

Esitelmä kertoi seksityöntekijöistä, jotka myyvät seksipalveluja bordelleissa Kööpenhaminassa. Siksi yleisö reagoi niin kielteisesti.

Melkein kaikille kuulijoille olisi ollut kauheaa ja  alentavaa, jos he olisivat työskennelleet seksityöntekijöinä kööpenhaminalaisessa bordellissa ja ottaneet vastaan useita asiakkaita päivässä.
Mutta miten kokevat bordelleissa työskentelevät seksityöntekijät työnsä, samalla tavallako kuin esitelmän yleisö? Kokevatko seksityöntekijät työnsä sillä tavalla kuin sinä luulet itsesi kokevan seksityön?

Ympärilläni istui kymmenkunta seksityöntekijää, me kaikki olimme kutsuttu Kööpenhaminan kunnan järjestämään prostituutiota käsittelevään konferenssiin. Olisimme voineet olla mikä tahansa ryhmä tavallisia naisia. Mutta sitä me emme ole, sillä me kaikki olemme seksi- ja erotiikkatyöntekijöitä, osa escortteja, jotkut työskentelevät bordelleissa ja muutama kadulla. Olemme 22 - 70-vuotiaita, meillä kaikilla on erilainen tausta ja kaikki näytämme erilaisilta.
 
Tiesin, että monen esitelmää kuulleen mielikuva seksityöntekijöistä ei vastannut sitä todellisuutta, mitä me olemme. Niin paljon myyttejä, ennakkoluuloja ja stereotyyppisia kuvia seksityöhön liittyy. Kuvia ja kertomuksia, jotka tulevat kirjoista, elokuvista ja lehdistä, joissa prostituutio melkein aina mainitaan kielteisessä yhteydessä.

On erittäin vaikeaa ajatella täysin ennakkoluulottomasti seksityöstä. Emme pääse irti kaikista ennakkoluuloista, joita meihin kaikkiin on iskostettu jo lapsesta lähtien. Halusimme tai emme, ennakkoluuloja iskostetaan meihin.

Seksi on myös itsessään sinänsä asia, johon liittyy tabuja, häpeää, normeja ja ideaaleja. Näitä normeja ja ideaaleja seksityöntekijät haastavat ja rikkovat.

Siksi ei ole ollenkaan kummallista, että ihmiset ehkä reagoivat erilailla meidän työhömme verrattuna johonkin toiseen työhön, jota he itse eivät koskaan olisivat valinneet työkseen tai työhön, johon he itse eivät koskaan olisi soveltuneet. Monien mielestä seksityö ei ole samanlainen työ kuin muu työ, vaikka meille seksityöntekijöille se voikin olla niin. Kun seksipalvelujen myynnistä puhutaan, useimmat ihmiset reagoivat tunteella, miltä tuntuisi itse myydä tai ostaa seksiä. Ajatellaan aivojen sijasta vatsalla, tunnereaktiot ottavat vallan yksinkertaisesta loogisesta järkiajattelusta. Ei ajatella järkiperäisesti… seksityö ei koskaan olisi soveltunut minulle, mutta ilmeisesti se sopii jollekin toiselle. Ajatus seksin myymisestä tai ostamisesta tuntuu vieraalta, joskus niin vieraalta ja oudolta, että meiltä seksityöntekijöiltä viedään ihmisarvo, meistä tulee symboleja ja objekteja ja me lakkaamme olemasta tavallisia ihmisiä, joita mekin olemme.
 
Jos kaikki esitelmän kuulijat Kööpenhaminassa, vaikka vain muutamaksi minuutiksi, olisivat jättäneet huomioon ottamatta kaiken sen mitä ovat tähän asti kuulleet, nähneet ja luulleet tietävänsä prostituutiosta ja jos he olisivat jättäneet huomioon ottamatta sen, että työ, jota esitelmässä kuvattiin käsitteli seksiä, niin kukaan kuulijoista ei olisi reagoinut negatiivisesti siihen. Mutta harvoinpa rasitamme aivojamme järkiajattelulla. Sen sijaan ajattelemme tunteella, miltä meistä itsestämme tuntuisi harrastaa seksiä 10 eri miehen kanssa samana päivänä. Inhottavaa, kauheaa ja vastenmielistä ovat tavallisimmat reaktiot. Mutta pelkästään sillä perusteella, että sinä tiedät, missä sinun omat seksuaaliset rajat menee ja miten sinä haluat seksiä harrastaa, ei voida yleistää, että sinun näkemys tai sinun tunteesi seksistä pätee yleispätevästi kaikkiin muihin. Voit tietää paljon seksistä ja siitä minkä tyyppisestä seksistä itse pidät, mutta valtavan vähän seksityöstä ja seksityöntekijöistä ja miten he itse kokevat seksityön ja millaisia heidän asiakkaansa itse asiassa ovat.

Mutta ymmärrän tunteenomaiset reaktiot, sillä olen itsekin reagoinut samalla tavalla ja minulle ei myöskään olisi soveltunut bordellissa työskentely ja useiden asiakkaiden vastaanotto samana päivänä. Tiedän, että olisin voinut huonosti, jos olisin työskennellyt siten, mutta se ei tarkoita, että Sus ja Janie, jotka istuivat vieressäni esitelmäsalissa tuona päivänä Kööpenhaminassa, millään tavalla voivat huonosti työssään. Ehdottomasti ei, sillä me kaikki olemme erilaisia.

Tämä hyvin yksinkertainen logiikka, me kaikki olemme erilaisia ja sovellumme erilaisiin töihin, on kadonnut jäljettömiin keskustelussa prostituutiosta. Ylipäätään ihmisten tavasta ajatella tästä aiheesta puuttuu logiikka. Ajatukset, joita prostituutiosta esitetään, ovat usein kuin vähäjärkisen esittämiä, jos niitä verrataan logiikkaan ja järkevään ajattelutapaan muissa asioissa. Puhumattakaan siitä, miten teoriat ja hypoteesit seksityöstä eivät vastaa sitä todellisuutta, missä seksityöntekijät ja heidän asiakkaansa elävät.
 
Sus kirjoitti eräässä mailissa minulle, että hän ei ikinä olisi voinut tehdä seksityötä siten kuin minä sitä teen. Olen valinnut myydä seksipalveluja escorttina ja se sisältää usein pitkiä tapaamisia yhden ja saman asiakkaan kanssa ja muita  aktiviteetteja ja toiveita kuin pelkästään seksiä. Susille tällainen olisi ollut aivan liian henkilökohtaista ja liian lähelle hänen yksityiselämäänsä. Ja minä en olisi koskaan voinut tehdä seksityötä kuten hän. Minulle hänen tapansa olisi ollut liian persoonatonta ja mekaanista. Ja ajatus, että olisin intiimisti useiden miesten kanssa samana päivänä, tuntuu minusta melkein vähän tympäisevältä.  Mikä on hassua, koska mielelläni harrastan seksiä usean miehen kanssa samanaikaisesti.  Mutta nyt tiedän ettei Sus eikä Janice (joka itse pyörittää bordellia) voi huonosti työssään, he tykkäävät seksityöstä ja tekevät sitä sillä tavalla, joka sopii heille, heidän omilla ehdoillaan. He ovat yhtä viisaita, lämpimiä ja hienoja ihmisiä kuten kaikki muutkin.

Kun työskentelin sairaanhoitajana ja kerroin sairaanhoitajan työstä, niin moni sanoi, etteivät he koskaan olisi selviytyneet sairaanhoitajan työstä, mutta ei sillä perusteella pitäisi kieltää sairaanhoitajan ammattia. Monet ovat tietoisia että sairaanhoitajan työssä on loppuun palamisen riski, että työ on huonosti palkattua ja että siinä on huonot työajat ja että sairaaloissa on vanhoja patriarkaalisia hierarkisia rakenteita. Mutta kukaan feministi ei halua kieltää hoitotyötä näillä perusteilla.

Feministit tietävät myös, että useimmat naisten pahoinpitelyt tapahtuvat avioliitossa, mutta ei kukaan feministi halua kieltää avioliittoa tällä perusteella tai sillä perusteella, että miestä pidetään  avioliitossa naista ylemmässä asemassa olevampana. Mutta feministit ja poliitikot hyökkäävät prostituution kimppuun ja tekevät prostituutiosta symbolin suurelle joukolle asioita, riippuen siitä minkä tyyppiselle ideologialle teoriansa perustavat. Meidän kimppuun on helppo hyökätä. Tietämättömyys vallitsee niiden joukossa, joiden pitäisi kuunnella meitä, me olemme marginalisoitu ja syrjitty ryhmä, joka suurimmaksi osaksi koostuu naisista. Lisäksi, meitä ei kuunnella ja että olemme ryhmä, josta voi helposti olla välittämättä ilman että muut ihmiset reagoivat.

Siksi keskustelu prostituutiosta kertoo minulle millainen käsitys meillä on ihmisestä, miehestä ja naisesta ja myös seksistä. Siksi keskustelu prostituutiosta on tärkeää meille kaikille. Sillä näissä kysymyksissä testataan kykymme nähdä ennakkoluulojen taakse, kykymme omaksua uutta tietoa, miten kankeita olemme ajattelutavoissamme, miten paljon me todella osaamme kuunnella muita ihmisiä ja millainen käsitys meillä on muista ihmisistä. Siinä testataan kaikkien ihmisten yhdenvertaisuuden kunnioitus ja kykymme vastata haasteisiin.

Uskallatko sinä rikkoa omat ajattelumallisi ja tiedostaa ennakkoluulot, joita et uskonut sinulla olevan?

Jos mies harrastaa pelkkää seksiä naisen kanssa, ilman että miehellä on suhde naisen kanssa tai ilman että miehellä on tarkoitus aloittaa suhde naisen kanssa, oletko sitä mieltä, että mies hyväksikäyttää silloin naista, vai että nainen ottaa riskin tulla miehen hyväksikäyttämäksi?

Vastauksessa kysymykseen paljastuu alaston totuus ajattelutavastasi ja käsityksestäsi miehistä, naisista ja seksistä.

Ole rehellinen itsellesi ja mieti tarkkaan ja yritä ymmärtää miksi ajattelet niin kuin ajattelet.

Jos et pidä naista miestä alempiarvoisena, silloin et voi pitää naisia yleisesti ottaen heikkoina tai uhreina ilman omaa tahtoa tai kykyä tehdä järkeviä päätöksiä. Jos pidät kaikkia ihmisiä samanarvoisina - silloin et voi pitää itseäsi muita parempana tietämään, miten muut ajattelevat ja tuntevat - sinun täytyy kunnioittaa ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin sinä. Sinun ajatuksesi ovat vain sinun omaa todellisuuttasi.  

Olen tavannut elämäni aikana melkoisen määrän ihmisiä, joiden mielestä naisten täytyy olla hieman varovainen miesten suhteen seksiä koskevissa kysymyksissä ja että naisten täytyy varoa, etteivät miehet hyväksikäytä heitä seksin alueella. Tällainen ajattelutapa oli hyvin sovelias aikoina, jolloin naisten ei-toivotun raskauden riski oli suuri ja jolloin naisten eloonjäänti oli riippuvainen miehistä.

Nykyään naiset voivat itse päättää kuinka monta lasta haluavat synnyttää, eikä naisten eloonjäänti enää ole miehistä riippuvainen, mutta naisten tapa ajatella seksistä ei pysy kärryillä sukupuolten välisessä tasa-arvo - kehityksessä.

Julkisessa keskustelussa prostituutiossa tämä ajattelutavan jälkeenjääneisyys näkyy erityisen selvästi. Monet prostituution vastustajat sanovat, että miehillä ei ole oikeutta hyväksikäyttää naisia tai oikeutta ostaa pääsyä naisten ruumiisiin. Poliitikot ja feministit sanovat Ruotsissa ylpeänä, että he ovat panneet vastuun prostituutiosta miehille, seksinostajille.

Seksipalvelujen myynti on vapaaehtoinen palvelunvaihto, joka edellyttää molemminpuolista suostumusta ja sopimusta aikuisten ihmisten, seksinmyyjän ja hänen asiakkaansa välillä.

Siksi naisten hyväksikäytöstä ja ostamisesta pääsyä naisen ruumiiseen, voidaan puhua itse asiassa vain silloin kun tarkastellaan osaa ihmiskaupasta, ihmiskauppaa seksuaalisiin tarkoituksiin.

Ja poliitikkojen ja feministien mielestä huonoja työehtoja tai orjuudenkaltaisissa olosuhteissa tapahtuvaa työtä vastaan seksialalla ja Ruotsissa, ei pitäisi taistella parantamalla työehtoja tai vahvistamalla seksityöntekijöiden asemaa (empowerment). Perinteisiä keinoja, joita käytetään muilla aloilla. Ei, Ruotsissa monet poliitikot ja feministit sanovat ylpeänä, että me sen sijaan kriminalisoimme koko alan niin että palvelujen kysyntä vähenee. Mutta on utopiaa luulla, että lainsäädännöllä voidaan poistaa ihmisten seksin, läheisyyden ja intimiteetin tarve tai luulla, että voimme luoda täydellisen maailman, missä kaikkien ihmisten seksin, läheisyyden ja intimiteetin tarpeet tyydytetään hienoissa rakkaus-suhteissa. Sitä paitsi ei ole kysyntää palveluille, joissa miehillä on tarve raiskata naisia. Miksi luullaan, että näin olisi?

Minulle on feminismin vastaista asettaa miehille vastuu siitä, mitä itsenäiset päättävät tehdä.

Minulle se tarkoittaa periaatteessa samaa kuin naisten holhottavaksi julistaminen.

Millainen naisideaali vallitsee yhteiskunnassa, jossa feminismin ja tasa-arvon nimissä laitetaan miehille vastuu siitä, että minä naisena haluan seksiä miesten kanssa?

Ja miksi miesten pitäisi olla vastuussa siitä, mitkä ovat minun motiivini harrastaa seksiä miesten kanssa?

Kun olin nuori ja halusin olla vapaa ja sitoutumaton, aloitin vapaan suhteen minua hieman vanhemman miehen kanssa. Minulle hän oli täydellinen rakastaja, rakasteluohjaaja, joka oli seksuaalisesti kokenut ja lisäksi hänen kansaan oli mielenkiintoista seurustella. Se oli täydellistä minulle tuolloin, lukuun ottamatta sitä, että osa lähipiiristäni tuomitsi suhteen. Osa luonnollisesti oli sitä mieltä, että mies hyväksikäytti minua ja siksi vaikenin suhteesta, vain tosi ystävät tiesivät siitä. En halunnut leimaa otsaan, joka sanoi, että sen lisäksi että olin tyttö, jota mies oli hyväksikäyttänyt, olin tyhmä tyttö, joka oli antanut hyväksikäyttää itseään.

Että nainen haluaa vain pelkkää seksiä miehen kanssa, oli yhtä ristiriitaista nuoruudessani kuin se on nykyäänkin. Emme elä yhteiskunnassa, missä on ok, että nainen on yhtä suostuvainen seksiin kuin mies. Naiset, jotka sanovat kyllä seksille, ovat yhä nykyäänkin häpeänalaisia. Jos sinä naisena osoitat riettautta, otat riskin, että sinua haukutaan huoraksi ja altistut huorastigmalle, sosiaaliselle häpeälle, jota kaikki naiset yhteiskunnassamme kantavat.

Olen melko varma, että miehet ja naiset yleensä ottaen ajattelevat hieman eri tavalla seksistä, miehen ja naisen seksuaalisuus eroaa varmasti myös toisistaan. Mutta millaista on meidän täysin luonnollinen seksuaalisuus pohjimmiltaan, ja miten suuri on sosiaalisen perimän, ajan ja kulttuurin, jossa elämme, vaikutus?
 
En usko, että nainen luonnostaan on vähemmän himokas tai pitää vähemmän seksistä kuin mies, mutta luulen että monet naiset täysin tiedostamattaan sortavat itse omaa seksuaalisuuttaan johtuen niistä normeista, joita on naisen seksuaalisuudessa.

Tutkijat ja psykologit Meston ja Buss ovat havainneet, että miehet naisia useammin harrastavat seksiä puhtaasta fyysisestä tyydytyksen halusta, kun taas naisilla syy seksin harrastamiseen on tekemisissä enemmän muiden tunteiden kanssa. Ihmekö, että miehet ostavat naisia enemmän seksipalveluita. Samat tutkijat ovat havainneet, että tavallisimmat syyt harrastaa seksiä ovat kiihottuminen, puoleensavetävyys, mielihyvä, romantiikka, emotionaalinen läheisyys, tyydytyksen halu, rakkaus, seikkailu, hellyys, jännitys ja tilaisuus. Itse rakastan seksuaalisia seikkailuja, jännittävien asioiden tekemistä, sitä että näen toisen nauttivan ja kiihottuvan. Kaikki nämä ovat tavallisimpia syitä miksi ihmiset harrastavat seksiä ja kaikki nämä syyt toteutuvat työssäni escorttina.

Vaikka seksin harrastamista tai rahan ansaitsemista itsessään sinänsä ei pidetä vahingollisena, silti monille on vaikea ymmärtää miksi aloitin työskentelyn escorttina ja miksi haluan jatkaa seksipalvelujen myyntiä. Mutta kun saan mahdollisuuden kertoa miksi aloitin seksipalvelujen myynnin ja millä tavalla myyn seksipalveluja ja jos joku uskaltaa ja haluaa kuunnella, niin usein ymmärtämättömyys vaihtuu ymmärrykseksi.

Neljä - viisi vuotta sitten etsin uutta vakavaa suhdetta. Kävin treffeillä ja valitettavasti usein miehet, joita tapasin eivät etsineet pysyvää suhdetta, he halusit vain seksiä. Jotkut jopa aloittivat suhteen kanssani teeskennellen rakastunutta, vaikka oikeastaan he halusivat vain saada panon eikä mitään muuta.

Että olin jotain erityistä, kun puhutaan rakastelusta, olin kuullut ennenkin elämässäni, sellaisia kohteliaisuuksia on helppo antaa, mutta nyt monet kokenet miehet sanoivat minulle, että olin erinomaisen hyvä rakastelemaan.

Miehet olivat usein äsken eronneita ja kuin vasikat kesälaitumilla ja monet olivat eläneet useita vuosia seksuaalisessa turhautuneisuudessa. Niinpä ei ehkä ollut mitenkään niin ihmeellistä, että he kiihottuivat, kun he tapasivat naisen, joka luontevalla tavalla sanoo kyllä omalle halulleen ja seksuaalisuudelleen. Ja minä en ryhtynyt leikkimään vaikeasti saatavaa, enkä myöskään odottamaan seksiä kolmanteen tapaamiseen, jos olin halukas, niin myös harrastin seksiä.

Mutta en käynyt treffeillä vain harrastaakseni seksiä useiden miesten kanssa, halusin aloittaa uudestaan sen jälkeen kun olin asunut pitkään yhdessä lasteni isän kanssa, halusin löytää uuden miehen elämääni. Mutta etsinnässäni tapasin aina monia miehiä, jotka halusivat vain seksiä, miehiä, jotka eivät olleet valmiita antamaan minulle kaikkea sitä mitä suhteeltani haluan. Lopulta minusta alkoi tuntua, että minua hyväksikäytettiin. Minua puijattiin ja se oli epärehellistä peliä. Ajattelin hieman kiukkuisesti… jos kerran miehet haluavat vain seksiä niin ok, mutta silloin otan siitä maksun, sillä tiedän että olen hyvä rakastelussa!

Samanaikaisesti jouduin vaikeaan taloudellisen tilanteeseen.

Jos haluaisin elää samalla tavalla, millä olen aina elänyt, minun oli pakko löytää ylimääräistä rahaa, muuten olisi ollut pakko laskea sekä minun että lasteni elintasoa minimiin, hyvin niukkaan minimiin.

Niinpä palaset loksahtivat kohdalleen ja tein päätöksen ryhtyä myymään seksipalveluja. Päätös perustui siihen, että tiesin olevani pätevä sillä alueella, että tarjoamilleni palveluille oli suuri kysyntä ja että tarvitsin rahaa.

Mutta se ei ollut päätös, jonka tein yhdessä yössä. Ajatus pyöri päässäni monta yötä. Vastenmielistä oli se että, joutuisin valehtelemaan lähipiirilleni. Olen surkea valehtelija ja arvostan rehellisyyttä suuresti. Oli myös muita moraalisia pulmia, jotka minun oli selvitettävä itselleni, oliko esim. ok ottaa vastaan naimisissa olevia asiakkaita, olisinko vastuussa osaltani uskottomuudesta? Voisinko salata lähipiiriltäni, että möisin seksipalveluja?
 
Miten tekisin? Sillä en halunnut tulla sellaiseksi huoraksi, jollaiseksi huoria luulin… sellaiseksi naiseksi, joka aika tunteettomasti levittää jalkansa rahasta tai sellaiseksi, joka liiallisesti näyttelee kiihottunutta ja näyttää yleisesti homssuiselta. Luulin että seksi tavallisen asiakkaan ja tavallisen seksinmyyjän välillä olisi erilaista kuin kaikki muu seksi, jota ei harrasteta rahasta, en ajatellut nenääni pidemmälle, vai pitäisikö kysyä ajattelinko ollenkaan tai oliko päässäni yhtään ainutta loogista ajatusta siitä, millaista prostituutio todellisuudessa oli. Käsitykseni prostituutiosta perustui ennakkoluuloihin ja myytteihin. Nykyään on hieman kiusallista tunnustaa millainen idiootti olin, mutta niin vähäjärkisesti ajattelin, eikä vielä kovin kauan sitten.

Ja minä en ollut ainoa, joka ajattelee idioottimaisesti prostituutiosta, useimmilla ihmisillä on harhaluuloja seksialasta ja useimmat ihmiset eivät ajattele onko heidän ajattelussaan mitään logiikkaa tai mitä seurauksia heidän ajattelutavastaan voi olla.

Keskustelussa voi joskus esim. lukea kuinka me seksinmyyjä parat pakotetaan seksiin ällöttävien ja likaisten ukkojen kanssa. Mutta kun puhutaan seksipalvelujen myynnistä, niin ketään seksipalvelujen myyjää ei pakoteta seksiin sellaisen henkilön kanssa, jonka kanssa hän ei halua seksiä, eikä ketään pakoteta kenenkään kanssa seksiin sellaisella tavalla, jolla hän ei halua seksiä.  

Kuka pakottaisi seksinmyyjän toimimaan vastoin tahtoaan?

Miksi seksinmyyjä muista ihmisistä poiketen tekisi mitä tahansa rahasta?
 
Kysymykseni ihmisille, jotka luulevat että prostituutio tapahtuu jollain kauhealla tavalla, ovat seuraavat: Jos itse alkaisit myydä seksipalveluja, etkö haluaisi valita asiakkaasi ja asettaa  rajat millaista seksiä sinun ja asiakkaan välillä on, ja etkö haluaisi että asiakkaasi olisivat käyneet suihkussa? Etkö itse haluaisi määrätä millä ehdoilla möisit seksipalveluja?

Ja jos joskus haluaisit ostaa seksipalvelun, mikä sinulle olisi silloin tärkeää? Ja minkä luulisit olevan tärkeää useimmille ihmisille, aivan tavallisille ihmisille, jos he aikoisivat ostaa seksipalvelun? Sillä seksipalveluja ostavat ihmiset ovat aivan tavallisia ihmisiä.

Harkitsin kysymyksiä itse tarkkaan, mikä aika luonnollista, kun kyse on niin intiimin asian kuin seksin kanssa työskentelemisestä. Hassua ja idioottimaista oli se, että luulin minun tapani työskennellä olevan ainutlaatuinen. Lisäksi luulin, että voidakseen hyvin, seksipalveluja myyvän olisi työskenneltävä kuten minä tein, muuten olisi riski, että seksipalvelujen myynnistä voisi huonosti.

Onneksi sain pikkuhiljaa kontakteja muihin seksipalvelujen myyjiin, kaikki rakkaita kollegojani, ja tajusin kuinka tavallinen seksityöntekijänä olin. Feministit, kuten Petra Östergren ja Louise Persson ja seksityöntekijäaktivistit kuten Lili Andersson ja Pye Jakobsson, saivat minut ymmärtämään kuinka paljon ennakkoluuloja minulla itselläni oli ja kehittymään ihmisenä.

Yksi toisensa jälkeen ovat kaikki ennakkoluuloni karisseet minusta, joka luulin, että olin ennakkoluuloton! On kummallista, että seksityöhön liittyvät kysymykset voivat saada lahjakkaat, viisaat ja älykkäät ihmiset ajattelemaan niin idioottimaisesti.
 
Olihan se idioottimaista luulla, että kadulla olevat naiset tuntevat itsensä lihapaloiksi lihatiskillä, vain siksi koska minä itse tuntisin niin, jos olisi kadulla.

Kun kerroin tästä kollegalleni, joka on työskennellyt paljon kadulla, katsoi hän täysin ymmärtämättömänä minua ja ihmetteli miksi ajattelin niin, hän ei koskaan ollut tuntenut niin. Hän kertoi myös minulle, että hänelle oli yhtä tärkeää luoda henkilökohtainen kontakti asiakkaaseen kadulla ja asiakkaan persoonallisuus ratkaisi hyväksyikö hän asiakkaan vai ei.
 
Tunsin itseni myös aika hölmöksi huomatessani, ettei minun tapani työskennellä escorttina ollutkaan mitenkään uniikki, useimmat seksinmyyjistä Ruotsissa toimivat sillä tavalla, minun tapa työskennellä oli standardi, mikä on täysin loogista ja hyvin luonnollista jos asiaa hieman tarkemmin ajattelee.

Mutta seksialalla on myös moninaisuutta, on monia eri tyyppisiä seksinmyyjiä ja eri tyyppisiä seksipalveluja. Seksipalvelu voi käsittää kaikkea nopeasta käsityöstä auton takapenkillä aina jonkinlaiseen eroottiseen ohjaajaan, joka käytännössä auttaa asiakasta parantamaan ja kehittämään eroottista elämää. Riippuen siitä missä ja kuka myy seksipalvelun, seksityöntekijä voi ansaita kaikkea 500 kr auton takapenkillä aina 100 000 kr yöstä Sultaanin palatsissa. Osa seksityöntekijöistä työskentelee eleganssilla ja rakkaudesta työhönsä ja toiset kelloa vilkuillen ja toiset ansaitsemiaan rahoja vilkuillen. Seksipalvelujen myynnissä on kuitenkin pohjimmiltaan kyse samasta asiasta, ammattitaitoisesta palvelunvaihdosta, joka vaatii aika paljon seksinmyyjältä, riippumatta siitä miten tai missä seksityöntekijä työskentelee. Minulla on tapan sanoa, että meillä seksipalvelujen myyjillä voi olla ja on eräänlainen ammattimainen intimiteetti asiakkaidemme kanssa.

Ja entäpä sitten asiakkaat, myöskään he eivät osoittautuneet sellaiseksi kuin minä luulin että he olisivat. Tämä ilmenee esim. siitä, että asiakkaani osoittavat minulle paljon enemmän kunnioitusta kuin miehet, joiden kanssa kävin tavallisilla treffeillä. Tapaaminen asiakkaan kanssa on usein mukavampi kuin aikaisemmat tavalliset tapaamiset miesten kanssa.

Se johtuu ehkä siitä, että peli, rakkauden etsintä, odotukset jne.. puuttuu tapaamisesta asiakkaan kanssa, on vain rehellinen ja hauska tapaaminen uuden ihmisen kanssa ja nautinnollista seksiä.

Lisäksi olen havainnut, että asiakkaillani on usein parempi näkemys naisista kuin mitä miehillä yleensä on. Tämä voi johtua sinänsä siitä, että asiakkaat ehdottomasti eivät halua esittäytyä miehinä, jotka hyväksikäyttävät naisia.
 
Asiakas tekee kaikkensa osoittaakseen, ettei hän ole sellainen asenteellinen ja kauhea seksinostaja, jollaiseksi kaikki häntä luulevat, sellainen miessika, joka ajattelee vain itseään ja joka halveksii naisia. Asiakkaan on myös kunnioitettava minua saadakseen ajan. En tunne ketään kollegaa, joka ottaisi vastaa asiakkaan, joka osoittaa vähänkin naisten halveksuntaa tai kunnioittamattomuutta.

Sekä miehet, naiset että parit käyttävät seksipalvelujen myyjien apua, ja me seksipalvelujen myyjät olemme aivan tavallisia miehiä, naisia, transseksuaaleja ja shemaleja. Asiakkaistamme tehdyt tutkimukset osoittavat, että he ovat täysin normaaleja ihmisiä ja eikä ole voitu osoittaa, että seksinostoa tapahtuisi suuremmassa määrin jonkin tietyn ihmisryhmän keskuudessa. Useimmat asiakkaat etsivät ihan tavallista lempeää ja kaunista seksuaalista kokemusta, osa haluaa kokea kvalitatiivisen eroottisen kokemuksen, syyt miksi seksipalveluja käytetään, voivat olla hyvin moninaisia. Seksi asiakkaan ja seksinmyyjän välillä ei eroa niin kovin paljon muusta seksistä erilaisten ihmisten välillä.

Siksi tulen todella vihaiseksi, kun prostituutiota kuvataan siten, että seksinmyyjät lainaavat sukupuolielintään miehille, niin että miehet voivat masturboida niihin.  Tanskassa Kenneth Reinickes tapaa kuvata ammattiamme sillä tavalla. Kööpenhaminan kunnan järjestämässä konferenssissa prostituutiosta hän piti esitelmän miehen seksuaalisuudesta ja siitä, miksi miehet käyvät seksinmyyjien luona. Ja silloin tapahtui jotain epätavallista, ne jotka kuuntelivat hänen esitelmäänsä, eivät saaneetkaan istua rauhassa ja ajatella, että seksinostaja on hirviö, joka hyväksikäyttää naisparkoja. Esitelmän puolivälissä pari kadulla toimivaa seksinmyyjää reagoi, he olivat juuri niitä seksinmyyjiä, joita esitelmöijä kuvasi sukupuolielimiksi, joiden äärellä miehet runkkaavat. He protestoivat kovaäänisesti ja huusivat kovaa, ”EI, ei pidä paikkaansa” ja ”Se olet sinä, joka loukkaat meitä”.

Silloin monet kuulijat kääntyivät ja katsoivat vihaisesti seksinmyyjiä ja hyssyttelivät ärtyneenä heitä olemaan hiljaa. Seksinmyyjien protestilla sitä vastaan, miten heitä ja heidän asiakkaita kuvattiin ei ollut mitään merkitystä, siitä että heitä julkisesti loukattiin ei välitetty mitään.

Tässä asiassa on paljon niitä, jotka tietävät meistä enemmän kuin me itse tiedämme, he tietävät kuinka vaikeaa työmme on ja millaisia asiakkaamme ovat. Tämä on täysin epäloogista mutta todellakin totta prostituutio keskustelussa ja yleisesti esiintyvää osassa tutkimuksia, joita on tehty prostituutiosta.

Työmme, ja sen mitä me pidämme työssämme hienona, muuttavat muut joksikin rumaksi ja kauheaksi. Onko niin vaikeaa ymmärtää, ettemme elä täydellisessä maailmassa ja että kaikilla ihmisillä on seksin, läheisyyden ja intimiteetin tarve. Näiden tarpeiden tyydytys ei ole mikään oikeus, mutta voimme kaikki paremmin jos nämä tarpeet tyydyttyvät, seksi on hyvin terveellistä.

Ja näitä inhimillisiä tarpeita ei voi aina tyydyttää tavallisten normien puitteissa ja perinteisissä suhteissa. Siksi on tarve ostaa seksipalveluja ja monta kertaa monet asiakkaat kysyvät itse asiassa halauksia ja hyväilyjä yhtä paljon.

Sensuelli rentoutushieronta on hyvin suosittua kaikkien tuntemieni escorttien  palveluissa. Ja onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää? Minusta itsestäni parasta kampaajalla käynnissä on ihana päänahan hieronta, jota kampaajallani on tapana antaa minulle + rakastan sitä että joku sormeilee hiuksiani. Istun kampaamotuolissa ja nautin.

Samalla tavalla monet asiakkaani nauttivat usein enemmän ja pitempään itse orgasmista ja seksistä kanssani, kun heitä kosketellaan, hyväillään ja rapsutetaan selästä kuin pelkästään vain orgasmista ja seksistä kanssani.

Me seksinmyyjät emme ole mitään stereotyyppeja, me kaikki olemme erilaisia ja me olemme ihmisiä. Työskentelemme jonkin sellaisen kanssa, jota monet pitävät elämän hienoimpana ja kauniimpana asiana. On hienoa olla toisen ihmisen lähellä, olla intiimisti, harrastaa seksiä ja nauttia yhdessäolosta. On hyvä ominaisuus osata antaa tätä hienoutta toiselle ihmiselle, joka sitä tarvitsee.

Isabella Lund


Liitteet

Eriksson, Niklas & Knutagård, Hans (2005). sexmänsäljer.se/x - nöje blir funktion
Malmö: RFSL Rådgivningen Skåne
 
Josephsen, Abigai (2006). Hun skrev speciale på bordel. Universitetsavisen, 6 april Josephsen, Abigai (2006).   http://www2.adm.ku.dk/portal/universitetsavisen/enkelNyhed.asp?nid=465  

Laanemets, Leili (2007). Navet - Om kvinnor, prostitution, metadon- och Subutexbehandling
Malmö: Malmö högskola

McLean, Tamara (2007). Sex workers report high job satisfaction. Australian Associated Press, 1 mars   http://www.news.com.au/story/0,10117,21306832-29277,00.html?from=tagclouds_rss   

Meston, Cindy M & Buss, David M (2007). Why Humans Have Sex
Austin, USA: Department of Psychology, University of Texas at Austin  http://www.springerlink.com/content/t8259n215884jm25/?p=a448cc847312454c9c6e019c4d6b7e1c&pi=4 

Mygind, Johanne (2007). Pigerne på lagnet. Weekendavisen, 26 januari  http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070126/IDEER/101260141

Nguyen, Linda (2007). Off-street sex workers less likely to face violence. Vancouver Sun, 17 juni  http://www.canada.com/vancouversun/story.html?id=795662d1-7b54-4119-8a76-71239b94b44f&k=28226 

 O’Doherty, Tamara (2007). Off-Street Commercial Sex: An exploratory study
Vancouver, Kanada: Simon Fraser University, School of Criminology   http://24.85.225.7/lowman_prostitution/odoherty/ODoherty-thesis-final.pdf  

Olsson, Niclas (2007). När prostitutionen flyttade in i vardagsrummet
Malmö: Stadsdelsförvaltningen Centrum Prostitutionsenheten

Persson, Louise (2006). Sexköpslagen och media
Del 1. En analys av mediernas roll i befästandet av könsmaktsperspektivet  http://www.louisep.com/rapporter/mediarapport1_2006.pdf  
Del 2. En analys och sammanfattning av den mediala debatten kring prostitution under våren 2006 http://www.louisep.com/rapporter/mediarapport2_2006.pdf 

Queensland’s Female Sex Workers Generally Happy In Their Work (2007). Medical News Today, 1 mars http://www.medicalnewstoday.com/articles/64277.ph   

Östergren, Petra (2006). Porr, horor och feminister
Stockholm: Natur och Kultur