Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

puoluehallitus vaatii..

Vasemmistoliiton puoluehallitus:
Vasemmistoliitto vaatii rautatieinvestointeja ilmastomuutoksen torjumiseksi

Vasemmistoliiton puoluehallitus vaatii hallitukselta tuntuvia investointeja raideliikenteeseen. Raideliikenteen rooli on otettava aina huomioon yhdyskuntarakennetta kehitettäessä. Uudet asuinalueet on sijoitettava raideyhteyksien välittömään läheisyyteen.

Vasemmistoliiton puoluehallituksen mielestä valtiovalta panostaa tällä hetkellä aivan liian vähän raideliikenteen parantamiseen. Raideliikenteen budjettirahoitus on polkenut viimeiset viisi vuotta paikallaan, vaikka investointitarpeet ovat kasvaneet. Ilmastomuutoksen torjuntaa ei voida alistaa valtion budjetin tasapainotavoitteille.

Vasemmistoliiton puoluehallituksen mielestä rataverkkoinvestointien kanssa ei ole syytä aikailla, vaan ne on aloitettava nyt. Tätä vaatii alueiden tasaveroinen kehittäminen ja teollisuuden ja muun elinkeinoelämän etu. Puukuljetuksien toimivuus ja Pohjois-Suomessa käynnistyvät kaivoshankkeet edellyttävät toimivaa rataverkkoa.

Kehäradan rakentamisen aloittaminen, Helsingistä itään suuntautuvan rantaradan rakentaminen sekä etelästä pohjoiseen ja itään suuntautuvien rataverkkojen perusparantaminen ja sähköistäminen on nopeasti käynnistettävä. Eteläisen Suomen taajamien ekologinen rakentaminen ja ajoneuvoliikenteen vähentäminen edellyttävät toimivaa raideliikennettä. Tähän tarvittavat varat on otettava vaikka budjettiraamit ylittyisivätkin.

Heikossa kunnossa olevia rataosuuksia on perusparannettava, vanhentuneita ja liian pieniä ratapihoja on remontoitava ja panostettava nopeisiin ratayhteyksiin, joista on luotava selkeä vaihtoehto lentoliikenteelle. Samalla alituisista myöhästelyistä raideliikenteessä on päästävä eroon. Turvallisuus- ja esteettömyysasioihin on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Vasemmistoliiton puoluehallitus muistuttaa, että raideliikenteen päästöt ovat vähäisiä verrattuna muuhun liikenteeseen. Liikenteen kokonaishiilidioksidipäästöistä raideliikenne tuottaa Suomessa vain 3 prosenttia, kun tieliikenne tuottaa yksinään jopa 70 prosenttia liikenteen kokonaishiilidioksidipäästöistä.

Liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat kasvaneet Suomessa noin 10 prosenttia vuodesta 1990 teknologian parantumisesta huolimatta. EU:n aktivoitunut ympäristöpolitiikka edellyttää kansallisen liikennepolitiikan aktivoitumista. Muuten komission Suomelle asettamat päästövähennystavoitteet jäävät toteutumatta.