Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

MODEEMIKAAPPAUKSEN EI PITÄISI OLLA INTERN

Kuluttajansuoja-lehti 3/2004



Kuluttajavirastoon on tullut useita ilmoituksia internetin käyttäjiltä, jotka ovat saaneet yllättäviä puhelinlaskuja. Ilmoittajat ovat tehneet ÄO-Foorumi -sivustoilla älykkyys- tai rakkaustestin, mutta eivät ole tienneet, että palvelu on maksullinen. Tilanne muistuttaa maailmalla yleistyvää netinkäyttäjien riesaa, modeemikaappausta.

Suomalainen välittäjäoperaattori Elisa Oyj on ilmoittanut sulkeneensa pääsyn palvelunumeroon ja luvannut hyvittää asiakkailleen perusteettomat laskut. Kuluttajavirasto neuvottelee parhaillaan testiä ylläpitävän tanskalaisyrityksen kanssa.

Modeemikaappaus tarkoittaa sitä, että tietokoneelle latautuu ohjelma, joka katkaisee yhteyden paikalliseen internet-palvelun tarjoajaan. Sitten ohjelma ottaa koneen käyttäjän tietämättä ja ilman hänen suostumustaan uuden yhteyden, yleensä kalliimpaan, ulkomaiseen numeroon.

ÄO-foorumiin on Kuluttajavirastoon tulleiden ilmoitusten mukaan voinut mennä muun muassa Microsoftin, Saunalahden ja MTV3:n www-sivujen kautta. Itse ÄO-foorumin sivusto sijaitsee osoitteessa www.iqforum.co.uk/fi . Yritykset ovat jo poistaneet testilinkin sivuiltaan.

Jos kuluttajalla ei ole ollut 0700-palvelunumeroestoa, internet-yhteys on testiä tehdessä siirtynyt 0700-alkuiseen palvelunumeroon. Palvelu on tällöin veloitettu puhelinlaskun yhteydessä. Jos hänellä on ollut 0700-palvelunumeroesto, yhteys on siirtynyt ÄO-testiä ylläpitävän yrityksen omaan puhelinnumeroon. Tällöin asiakkaalle on lähetetty erillinen lasku, yleensä 49 euroa. Kuluttajaviraston tietojen mukaan ainakin kaksi tanskalaista yritystä on lähettänyt näitä laskuja kuluttajille: AllBilling ApS ja Tele Team Work ApS. Laskutuksesta vastaa tanskalainen yritys Speed Work GmbH.

Ilmoitusten mukaan testin tekemisen yhteydessä ei ilmoitettu sitä, että palvelu on maksullinen eikä sitä, että modeemi yhdistetään maksulliseen numeroon. Testin tekijät eivät tienneet tehneensä sopimusta maksullisesta palvelusta.

Kuluttajavirasto pyysi Speed Work GmbH -yritykseltä selvitystä siitä, miten kuluttajille kerrotaan palvelun maksullisuudesta. Lisäksi muistutettiin, että kuluttajia ei voi veloittaa palvelusta, jos palvelun maksullisuudesta ei ole kerrottu selkeällä tavalla.

Tähän saakka hinta on kerrottu testisivustolla sivun alalaidassa pienellä tekstillä, jolloin se on helposti jäänyt huomaamatta. Lisäksi testin tekijöiltä ei edellytetä mitään hyväksyntää maksullisen palvelun ostamisesta, vaan testiin mennään ”Aloita ÄÖ-testi” -painikkeesta. Asiakas ei silloin välttämättä voi ymmärtää tehneensä sopimusta maksullisesta palvelusta.

Kuluttajavirasto huomautti tanskalaisyritykselle, että sen markkinointi on ollut kuluttajansuojalain vastaista. Virasto edellyttää, että yritys luopuu laskuttamasta palvelusta niiltä kuluttajilta, jotka eivät ole tietoisesti tehneet sopimusta maksullisesta palvelusta.

Sivut eivät muutenkaan vastaa kuluttajansuoja- tai sähkökauppalain vaatimuksia. Yrityksen internet-sivuilta ei muun muassa käy lainkaan ilmi, kuka on vastuussa oleva yrittäjä. Myös yhteystiedot puuttuvat. Hinta on ilmoitettu niin, että se voi helposti jäädä huomaamatta.

Operaattoreiden syytä muistaa vastuunsa
Suomessa modeemikaappaukset eivät vielä ole valtavan yleisiä, mutta ongelma on kuluttajalle kiusallinen, sillä suomalaisten teleoperaattorien sopimusehtojen mukaan asiakas maksaa kaikki hänen liittymästään soitetut puhelut. Kuluttajaviraston mukaan ehto on kohtuuton erityisesti tällaisessa tilanteessa, jossa kyseenalaisia keinoja käyttävä yritys pyrkii hyötymään käyttämällä hyväkseen operaattorien käyttämää ehtoa.

Kuluttaja-asiamies huomauttaa suomalaisille operaattoreille niiden vastuusta myös sillä perusteella, että ne hyötyvät myös itse kyseenalaisesta toiminnasta. Operaattori välittää testiä ylläpitävän yrityksen kanssa tekemänsä sopimuksen mukaisesti harhaanjohdetuiksi tulleiden asiakkaiden rahat eteenpäin ja saavat itse osan maksuista.

ÄÖ-testin suomalainen välittäjäoperaattori Elisa Oyj ilmoitti sulkevansa pääsyn palveluun ja hyvittävänsä perusteettomat laskut kuluttajille.

Ruotsissa teleyhtiö TeliaSonera Ab soitti niille asiakkailleen, joiden epäili joutuneen modeemikaappauksen kohteeksi. Samalla asiakkaille tarjottiin mahdollisuutta saada maksutta koodi, joka suojaa modeemikaappauksia vastaan. Ne, joilla on koodi, joutuisivat näpyttämään henkilökohtaisen tunnuksen aina soittaessaan ulkomaille tai maksulliseen numeroon. Yritys myös päätti, että modeemikaappauksen kohteeksi joutuneet asiakkaat saavat puhelinlaskustaan hyvitystä.

Ruotsin markkinaoikeus:
Kuluttajaa ei pidä laittaa vastuuseen kaikista liittymän puheluista
Ruotsin markkinaoikeus otti vastikään kantaa tapaukseen, jossa CMT-niminen yritys oli laskuttanut kuluttajia palvelusta, jota nämä eivät edes tienneet tilanneensa.

CMT:tä kiellettiin vetoamasta internet-palvelun veloituksessa sopimusehtoon, jonka mukaan kuluttaja on vastuussa kaikista hänen liittymästään soitetuista puheluista. Ehto on voimassa kuluttajan ja operaattorin välisessä liittymäsopimuksessa. CMT puolestaan on maksullista palvelua internetissä ylläpitävä yritys. Yritystä kiellettiin myös lähettämästä kuluttajille laskuja palveluista, joita nämä eivät ole nimenomaisesti tilanneet.

Sadat ruotsalaiset internetin käyttäjät saivat laskuja maksullisesta palvelusta klikattuaan vahingossa tai tietämättään tietokoneelle automaattisesti ilmestynyttä ruutua. Ruudusta puuttui tieto siitä, millaisesta palvelusta oli kyse. Ruudussa ei kerrottu myöskään palvelun ehtoja eikä sitä, että palvelu on maksullinen. Yritys lähetti laskut liittymän haltijalle. Nämä puolestaan olivat täysin tietämättömiä siitä, että olisivat tilanneet maksullisen palvelun.

CMT:n mukaan internet-liittymän haltija on vastuussa maksulliselle sivulle otetusta yhteydestä TeliaSonera Ab:n kanssa tekemänsä liittymäsopimuksen nojalla. Näin myös siinä tapauksessa, että kuluttajan kanssa ei ole ennalta tehty sopimusta maksullisesta palvelusta.

Ruotsin markkinaoikeuden mukaan pelkästään tällaisen ehdon olemassaolo ei oikeuttanut perimään maksua. Lisäksi maksuvelvollisuuden syntyminen edellyttää, että maksullisesta palvelusta tehdään erillinen sopimus, josta ilmenee palvelun hinta.

Maailmalla modeemikaappaukset ovat jo iso riesa
Kuluttaja-asiamies selvitti modeemikaappausongelman laajuutta kyselyllä kansainvälisen kuluttajaviranomaisverkoston ICPEN:in Euroopan jäsenvaltioilta tänä keväänä. Vastauksista kävi ilmi, että modeemikaappaukset ovat Euroopassa iso ongelma.

Esimerkiksi Britanniassa kuluttajaviranomaisen puhelinpäivystykseen tuli viime vuoden aikana sata tuhatta puhelua, jotka liittyivät modeemikaappauksiin. Myös Ruotsissa ja Tanskassa viranomaisille on tullut useita tuhansia modeemikaappausvalituksia.

Eurooppalaiset kuluttajaviranomaiset ovat neuvotelleet teleliikennealan kanssa turvatoimista kaappauksia vastaan. Kaappauksista hyötyneitä yrityksiä on myös jo viety oikeuteen. Useissa tapauksissa on suositettu palvelun tarjoajien sopimusten purkamista. Yrityksiä on rangaistu 50 000 -100 000 euron sakoilla.

Ruotsissa kuluttaja-asiamies on vienyt kolme modeemikaappausta oikeuteen. Sikäläinen markkinaoikeus kielsi yritystä lähettämästä laskuja palvelusta, jota asiakas ei ole tilannut. Lisäksi yritystä kiellettiin markkinoimasta palvelua ilman, että kuluttajalle kerrotaan tiedot sopimuksen eri vaiheista, hinnasta ja palvelun tarjoajasta. Tanskassa teleliikenneala on sitoutunut järjestämään puheluestot eksoottisiin numeroihin.


T:Christian