Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Huonoa markkinointia yrityksille?

Sain juuri postin mukana yritykselleni tilisiirtolomakkeen, jonka lähettäjä on 01080 Numeropalvelut Oy. Siinä laskutetaan ilmaisen numeropalvelun vuosimaksu 70.76 EUR, joka sisältää arvonlisäveron. Lasku on hyvin oikean näköinen yksityiskohtiaan, mm. Y-tunnusta myöten. Juridisesti kyseessä lienee tarjous. Palvelussa on siis mahdollista paikallispuhelumaksun hinnalla tiedustella yrityksemme puhelinnumeroa tai osoitetta edellyttäen, että yrityksemme maksaa siitä, että he vastaavat kyselijälle. Jokainen voi miettiä, montako puhelinnumeroa heillä on vastattavissa ja mihin perustuu ansaintalogiikka.

Todettakoon, että emme ole kyseisen yrityksen asiakas, emmekä ole koskaan olleet. Laskun muotoisen markkinointikirjeen lähettäminen on vähintäänkin huonoa markkinointitapaa. Joku juristi voisi kertoa tarkemmin, minkä tunnusmerkit siinä täyttyvät. Itse koin tulleeksi huijausyrityksen kohteeksi. Jos yksityinen henkilö saisi tällaisen laskun, kuluttajaviranomaiset puuttuisivat siihen heti. Mutta kuka valvoisi yritysten etua? Ihan juonikasta on lähettää lasku nyt tähän aikaan vuodesta. Pahimmassa tapauksessa sen käsittelee kesäharjoittelija.

Jukka Kivi