Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Radiolinjan ja Telian taistelu asiakkaist

Telia sai vihdoinkin matkapuhelinpuolella Suomessa käyttöönsä tavoittelemansa verkkotekniikan sen käytettyä tähän asti Radiolinjalta vuokrattua verkkoa. Ilmeisesti taktisista syistä Telia toimitti hyvin nopealla operaatiolla asiakkaille ilmoituksen tarpeesta vaihtaa SIM-kortti Telian omaa verkkoa varten. Lyhyt siirtymisaika on tietysti asiakkaille hankala näin vielä kesäaikaan. Lisäksi Telian gsm-tekniikka ei toimi kaikissa vanhoissa kännyköissä. Telialla on 100.000 liittymää, jotka se nyt pyrkii siirtämään omaan verkkoonsa.

Radiolinja lähti vastaiskuun näyttävällä lehtikampanjalla ja tekstiviestejä lähettäen Telian asiakkaille. Sillähän on vuokraisäntänä Telain asiakkaiden yhteystiedot, joita ei tietenkään saisi käyttää omaan suoramarkkinointiin. Tietosuojavaltuutettu on myös asialla. Myös kuluttajavirastolla on sanomista. Oikeusjuttu ja korvausvaatimukset saattavat tulla eteen.

Sanomalehdissä Sonerakin ilmoittelee näyttävästi näinä päivinä. Soneran ilmoittelu näyttää asialliselta. Siinä ei mainita muita operaattoreita eikä haukuta niiden heikkouksia kuten Radiolinjan ilmoittelussa.

Peli on mennyt aika kovaksi. Onkohan täällä Telian liittymän haltijoita, joilla olisi omia kokemuksia tilanteesta?

Jukka Kivi