Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Re: Soneran sähköpostipalvelimet mustalle

Jukka Kivi writes:
Sonera ei ole tiedottanut ongelmasta avoimesti, sillä yhtiön julkistaman tiedotteen mukaan syy sähköpostiliikenteen hidastumiseen on Swen-virus. Sektori.comin saamien tietojen mukaan Soneran tukipalvelu on tiedotteen julkaisupäivänä, 9. lokakuuta, ollut tietoinen palvelimien joutumisesta estolistalle. Osa tai jopa kaikki palvelimet ovat olleet estolistalla jo 7. lokakuuta lähtien.

Intelligent Systemsin kansalaisverkon palvelin toimii Soneran laajakaistayhteyksillä. Oman sähköpostipalvelimemme takana jonopalvelimena on Soneran sähköpostipalvelin.

Meillä on menneen viikon aikana ollut suuria vaikeuksia sähköpostipalveluissa ja on edelleen. Olemme tutkineet ja viritelleet palvelujemme asetuksia ilman kovin hyvää tulosta. Vastaavasti hoidamme usean muun organisaation FirstClass-pohjaisia palvelimia, jotka saavat verkkopalvelunsa muilta teleoperaattoreilta. Niissä ei ole ilmennyt vastaavia ongelmia. Näin ollen olemme paikallistaneet ongelman johtuvan yhteyksistämme Soneraan.

Kansalaisverkon palvelimessa meillä on käytössä monenlaisia sähköpostin tietoturvaa lisääviä ratkaisuja, joista mainittakoon releoinnin esto (Relay Reject), lähettäjän verkkotunnuksen tarkistus (Reverse DNS), mustalistatarkistukset (Realtime Blackhole List), omat suodatuslistat ja edellä mainituista läpi pääseviä varten monenlaiset roskapostin tunnistus- ja merkintävälineet.

Kansalaisverkossa viikon ongelmat ovat ilmenneet saapuvan sähköpostin hidastumisena ja lopulta jonojen muodostumisena niin sietämättömäksi, että olemme joutuneet ajoittain käynnistämmän palvelimen uudelleen ja poistamaan RBL-suojauksen. Silloin ovat liikkuneet sekä hyötyposti, että roskaposti. Olemme joka päivä olleet yhteydessä Soneran yritysasiakastukeen ja lähettäneet myös viestejä Soneran verkkopalvelujen hostmasterille. Puhelinyhteyttä sinne ei voi ottaa. Hostmasterilta emme ole saaneet mitään palautetta. Yritystuki on ystävällisesti luvannut toimittaa huolemme eteenpäin.

Edellä viitatun uutisen perusteella oletamme ymmärtävämme, mistä ongelmamme johtuu. Soneran omalla palvelimella ei toimikaan releoinnin esto (Relay Reject). Sen vuoksi Sonera on joutunut ORDB:n mustalle listalle. Käyttämämme mustalistapalvelimet (ORDB, SpamCop ja Spamhaus) eivät laske Soneralta tulevaa liikennettä läpi ja meillä syntyy sähköpostijonoa.

Aivan selvää on, että Sonera saa sähköpostipalvelimensa turva-asetukset kuntoon ja pääsee pois mustilta listoilta. Sen jälkeen asiakkaiden sähköpostipalvelimet voivat taas toimia kunnolla. Mutta aika paljon on mennyt työaikaa hukkaan meillä, Soneran asiakkaalla, kun meitä ei ole palveltu asiallisesti. Oletamme saavamme asiasta selvityksen, josta voimme kertoa edelleen meidän asiakkaillemme.

Asiakaspalvelu, Jukka Kivi
Intelligent Systems Oy Finland
(09) 809 2420; 0400-578 000