Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Saunalahdelle apua keskustelupalstasta

Saunalahdelle apua keskustelupalstasta

Saunlahti on avannut uuden http://palsta.saunalahti.fi/ -palvelun. Sen tarkoituksena on, että asiakkaat kysyvät julkisesti apua ongelmiinsa, ja asiakaspalvelu vastaa kysymyksiin. Julkisesti luettavista aiheista tulee eräänlainen tietopankki, josta käyttäjät jatkossa voivat etsiä vastauksia aijemmin esitettyihin kysymyksiin.

Palsta muistuttaa idealtaan paljon FirstClassin viestialueita. OpenTextillä, joka valmistaa FirstClassia on ns. "peer to peer support", jossa FirstClass adminit voivat kysyä toisiltaan apua. Ajan riittäessä myös OpenTextin henkilökunta vastailee kysymyksiin. OpenTextin ratkaisu on ainakin onnistunut todella hyvin. Sieltä löytyy usein vastauksia myös todella vaikeisiin kysymyksiin, eteenkin paljon sellaiseen, mihin ei löydy vastausta mistään manuaalista.

Kiinnostavaa nähdä miten käyttäjät ottavat vastaan Saunalahden kysymyspalstan. Saa nähdä milloin muut suuret yhtiöt ottavat käyttöön tällaiset ratkaisut. Itse ainakin uskon, että palsta tuo esiin aivan uuden ulottuvuuden asiakaspalveluun, kun ihmiset uskaltavat kysyä vähän erilaisiakin asioita kuin tavanomaisesta asiakaspalvelusta. Muiden käyttäjien kokemuksten jakaminen esim. erilaisista ADSL-modeemeista ja GSM-puhelimista ja niiden ominaisuuksista voi tehdä palvelusta ennennäkemättömän hyvän. Lisäksi tämän keskustelupalstan myös Matti Meikäläinen löytää helposti verrattuna muihin "kolmansien osapuolten" palstoihin.


Jocke