Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Re(4): Vaasa-Uumaja: lyhin meritie Ruotsi

Jukka Kivi kirjoittaa:
Sellainen in kilpailun voima. Välillä liikenne lopetettiin kokonaan, sitten yksi rohkea aloitti ja sitten toinen. Missä määrin tähän liikenteeseen liittyy valtion tukiaisia tai verohelpotuksia? Miten se taxfree toimii EU:n sisäisessä liikenteessä? Eikö sen pitänyt loppua, vai onko menossa jokin siirtymäaika?
Kilpailusta: Botnia Link liikennöi kyllä pienellä Traden-"sekalaivalla" satunnaisesti pitkin talvea mutta ei päässyt otsikoihin, koska rekkaliikenne ei ole seksikästä, eikä varustamolla ole ketään "karismaattista tai dynaamista" Rabben kaltaista keulakuvaa vaan ruotsalainen ammattipomo. Homma keskittyy enemmän olennaiseen ts. etupäässä rahtiliikenteeseen, jota hoidetaan eleettömämmin kuin RG Linella. Se taas näyttää perineen Silja Linen Merenkurkun pakettimatkabusineksen: "Hotellipaketteja" ja "Suuria elämyksiä" on tarjolla Örnsköldsvikissä ja Lyckselessä. Erilaisia risteily-hotellikokonaisuuksia tulvii postiluukuista tuon tuosta, joten yrityksen puutteesta ei parane moittia. Kohtuuhintaisiakin. Semmoiselle ken on kesällä Keski-Ruotsista kiinnostuntut...

Arvatkaa kahdesti mitä Casino Expressin ravintolaosasto tarjoaa...Botnia Linkilläkin on pieni ravintolantapainen, joka tarjoaa perusruokaa matkailevien arkinälkään. Säihkettä ja glamouria, bassorummun jyskettä, peilipalloja, tangon taikaa tai humpan hurmaa etsiville löytyy vaihtoehtoja muilta reiteiltä ja muilta varustamoilta.

Niin, niitä vero- ja muita helpotuksia tulee ja ei tule: Rabbe on kärttänyt sekä Vaasalta että Uumajalta vapautusta satamamaksuista ja uhkaa liputtaa Casinon Ruotsiin, ellei siirrytä paljon puhuttuun nettopalkkaukseen. Vaasan satama myönsi vapautukset maksuista, Uumajan pää ei. Kaupunki siis tukee (eli me asukit). Nettopalkkausasia on avoin. Botnia Link taas ei ole ottanut äänekästä kantaa verohelpotuskeskusteluun saati vaatinut mitään ns. erityisedellytyksiä, mitä henkilökohtaisesti pidän todella ryhdikkäänä kilpailukäyttäytymisenä.

Kummassakaan laivassa ei ole tax free -myymälää, sehän lopetettiin jo jokin aika sitten. Mitään erityisehtoja kumpikaan varustamo ei ole tässä asiassa pyytänyt tai saanut. Mutka Maarianhaminan kautta taas tekisi suurehkon koukun muuten suoraan vesitiehen...

Casino Expressin hintoja pidetään kalliina:  perusmatkan hinta aikuiselta yhteen suuntaan on 240 mk. Matkaa Uumajaan siis edelleen se noin 80 km, kesto n. 3,5 tuntia. Botnia Linkin hintoja ei ole tiedossani, koska firma ei ole suvainnut lähettää ensimmäistäkään brosyyriä saati pienintä mainosliparetta! Siinä mielessä pitkä miinus "sisäpiirin jutulle", koska peruskonsepti on mielekäs ja todelliseen hyötyyn perustuva. Ehkä rahtarit haluavat saunoa ja nukkua rauhassa...

Suurten varustamojen tilanteesta kertoo omaa synkähköä kieltään yksi kappale Silja Linelta Vaskiluodon satamaan "unohtunutta" autolauttaa: jo toista vuotta ikkunaani on kajastellut toimetta seisovan Wasa Queenin jylhä sinivalkoinen piippupari.

+Mikko++