Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Re: Tiet autoille ja kevyelle liikenteell

Sakari Behm writes:
Tiet autoille ja kevyelle liikenteelle

Kun menen Helsinkiin päin työmatkallani pyörällä tai rullaluistimilla silloin kun keli sallii, vuositasolla sitä tulee n. 5000 km pelkkiä työmatkoja. Arvaa kuinka monta fillari vastaantulijaa Helsingistä päin tulee Espoon suuntaan aamuisin, vaikka olisi kesä? n.3-5 kelistä tai mistä lie riippuen. Toisinaan tulee useampi, mutta meitä täältä sinne päin huomattavasti enemmän. Mietinkin usein että onko ihmiset niin patalaiskoja käyttämään kevyen liikenteenväyliä tai ovatko he muuten kyllästyneet oman terveytensä vaalimiseen. Johtuuko tämä siitä, Helsinki kun on jo tai sitä pidetään metropolina.  Kun melkein kaikki eteläsuomeen muuttavat haluaa asua Helsingissä niin ollen hankkivat sieltä asunnon, maksoi mitä maksoi. Eikö siis olisi aika paneutua työpaikkojen kehittämiseen ja niille työntekijöille tarvittaville asuntojen rakentamiseen.

Kirjoitat osin aluepolitiikasta pääkaupunkiseudulla sekä Espoon ja Helsingin välisestä liikenteestä. Molemmissa kaupungeissa väestön määrä kasvaa. Paineita syntyy kapunkirakenteen ja liikenteen puolella. Minun käsitykseni mukaan kumpikin kaupunki todellisuudessa valmistautuu Länsimetron rakentamiseen. Metroratojen linjausvaihtoehtoja on esillä. Pöliittisista syistä monet porvarit suosivat yksityisautoilua ja vastustavat julkista metroliikennettä. Palkansaajille julkinen liikenne kelpaisi paremmin. Lisäksi rahoituksesta kiistellään Osapuolia ovat Espoo, Helsinki ja valtio. Jokainen haluaa itse välttyä maksamasta kovin paljon ja, että ne kaksi muuta maksaisivat suuremman osuuden.

Jukka