Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Fwd: Nuorisoalennukst nettivarauksiin

Tässä palauteviesti jonka äsken laitoin Finnairille.

Kommentoikaa vapaasti ja muistakaa, että vähän huumoria tarvitaan loppuosaan.

Jocke
----- Original Message -----

                måndag 13 december 2004 17:37:49
Message
From:           Joakim Nordling
Subject:        Nuorisoalennukset nettivarauksiin
To:             palaute@finnair.fi

Moi!

Aiemmin teillä oli maksuton varauspuhelin, kysyisin miksi siitä luovuitte.

Vastaus lienee, että palvelu oli liian kallis toteuttaa ilmaisena. Korvikkeena teillä on nyt nettivaraus ja maksullinen varauspuhelin. Täten saatte ihmiset siirtymään nettivarauksiin, tai maksamaan hieman puhelinpalvelusta.

Nettivarausten idea on kyllä sinänsä hieno, ei jonottamista, eikä maksamista. Oivallista jos se vain toimisi. Nykyinen järjestlemänne on kuitenkin erittäin puutteellinen. Nettivarauksella ei nimittäin voi saada nuorisoalennusta, miksi ihmeessä ei?

Periaatteesta en suostu soittamaan 0600-numeroihin, joten soitin teidän lipunperuutusnumeroon. Sieltä vastanneelta mieshenkilöltä kysyin hetken jonottamisen jälkeen voiko enää saada nuorisoalennusta, kun sivuilla ei ole mainintaa siitä. Vastaus oli, että kyllä, mutta netin kautta sitä ei saa. Mieshenkilö selvitteli, että alennuksen saan, jos soitan 0600-numeroon, tai jos käyn Helsingin keskustassa varaamassa liput.

Minua loukkasi pahasti se, etten edes saanut kuulla hintaa ilmaiseksi. Minun olisi siis maksettava joko 1,64+pvm(eli 1,64 € + 0,079€/min, ja oletettavasti jonotettava pari minuuttia kuunnellen kauheeta musiikkia ja sanoja "palvelemme teitä mahdollisimman pian"). Tähänhän minä en suostu ajattelin. Kerroin virkailijallenne, että olen jo katsonut Blue1-lentoyhtiön sivuja, ja kysyin olisiko hänen mahdollista yhdistää varausnumeroon. Vastaukseksi tuli, että se maksaisi. Totesin vain, että siinä tapauksessa minä varaan lipun Blue1ilta, ja niin minä sitten tein.

Eli palautteena teille, että menetitte äsken yhden lentolipun myynnin. Finnair ehkä on sen verran iso yhtiö, ettei muutaman nuorisolipun myynnin katoaminen haittaa teitä, onko näin?

Vaihtoehtoinani oli joko maksaa täysihintainen lippu 349€ (HKI-Tukholma) tai maksaa pari euroa pelkästään kuullakseni nuorisohinnan, tai varata lippu helposti ja kätevästi, maksuttomasti Blue1-yhtiöltä hintaan 102€.

Te, jotka vastaatte tähän miettikääpä miltä tuntuisi ravintolassa maksaa 2€ vuokraa menun katselemisesta (tai 1,64€ + 0,079€/min). Minä ainakin vaihtaisin ravintolaa siinä vaiheessa riippumatta siitä kumpi ravintola on halvempi. Maksaisin mieluummin 2,5€ enemmän ruokaannoksesta, kuin 2€ menun katselemisesta.

P.S. Voisitte myös toimistossanne aloittaa asiakkaan kanssa keskustelut pyytämällä heiltä maksua 2€ ennen kuin suostutte puhumaan heille, tai oikeastaan sisäänpääsymaksu toimistollenne olisi vieläkin parempi idea. Sisäänpääsymaksulla voisitte osittain rahoittaa toimiston vuokrakustannuksia. Lisäksi voisitte tietenkin periä vuokraa tuolin käytöstä pari senttiä minuutilta ;) Jos kaipaatte vielä lisää ehdotuksia miten asiakkailta voi kiskoa rahaa voin konsultoida asiassa ;) Olette tervettulleita luokseni keskustelemaan mahdollisesta yhteistyöstä, sisäänpääsymaksu on vain 10€, ja sisällä on kolikoilla toimiva tietokone josta näette konsulttitaksan.

(Anteeksi tuo P.S.-kohta, toivottavasti lukijalla on huumoria. En vain voinut vastustaa kiusausta.)

Terveisin,
Joakim Nordling
Finnair Plus jäsen