Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Puoluejärjestöjen Facebook-ryhmät

Puoluejärjestöjen Facebook-ryhmät

Vaikuttavat tekijät
  • Poliittinen vakaumus on arkaluonteinen tieto. Henkilötietolain (HetiL) säädökset arkaluoteisten tietojen käsittelystä rajoittavat ryhmien käyttöä. Kaikki henkilöt eivät halua näkyä julkisesti ryhmässä. Syynä voivat olla esimerkiksi työpaikan YT-neuvottelut, määräaikaiset työsuhteet tai sosiaaliset ihmissuhteet.
  • Jäsenten yhtäläiset oikeudet. Puoluejärjestöissä halutaan demokraattisesti vaalia jäsenten yhtäläisiä oikeuksia. Järjestön kaikilla jäsenillä on oltava mahdollisuus osallistua yhteiseen toimintaan siitä riippumatta ovatko he julkistaneet poliittisen vakaumuksensa.
  • Palvelun järjestelmäturvallisuus ja käyttöehdot. Henkilö ei halua rekisteröityä palveluun liian alhaisen tietoturvan tai sopimattomien käyttöehtojen vuoksi. Eräissä tapauksissa henkilön työnantaja ei salli palvelun käyttöä.
Facebookin ryhmälajit
  • Julkinen ryhmä. Kuka tahansa voi nähdä ryhmän ja sen osallistujat. Malli sopii, mikäli osallistujien yhteistä poliittista vakaumusta ei edellytetä ja mukana voi olla muitakin kiinnostuneita.
  • Suljettu ryhmä. Kuka tahansa voi nähdä ryhmän, sen osallistujat ja mukaan kutsutut. Malli sopii, mikäli kaikkien osallistujien ja kutsuttujen yhteinen poliittinen vakaumus on julkinen. Näin on esimerkiksi vaaliehdokkaiden ja julkisten luottamushenkilöiden tapauksessa. Ryhmästä muodostuu helposti julkipoliitikoiden suljettu eliittiryhmä. Voi syntyä vaikutelma ensimmäisen ja toisen luokan jäsenistä tai kahden kerroksen väestä. Järjestödemokratian kannalta on arveluttavaa, että rivijäsenet, jotka eivät ole julkistaneet vakaumustaan, jäävät ulkopuolelle.
  • Salainen ryhmä. Vain osallistujat voivat nähdä ryhmän ja toisensa. Malli sopii, jos osallistujilta edellytetään yhteistä poliittista vakaumusta, ja jos kaikki osallistujat tuntevat toisensa. Puoluejärjestöissa ei kuitenkaan ole tapana jakaa jäsenluetteloa kaikille jäsenille. Vaarana on järjestön sisäistä eheyttä rikkovien klikkiryhmien muodostuminen.