Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Alkoholi ja eduskunta

ALKOHOLI JA EDUSKUNTA-
VAARALLINEN YHDISTELMÄ


Kun aikanaan työskentelin alkoholihallinnossa, oli yleinen käsitys, että alkoholilaki on huono ja se kaipaisi kokonaisuudistusta. Mutta uudistusta ei valmisteltu, koska koskaan ei voi arvata mitä eduskunnasta tulee ulos.  Nyt olen päihdeasiain neuvottelukunnassa ja sama laulu. Raittiuslaki on kohta neljännesvuosisadan vanha ja ajastaan pahasti jäljessä. Stakesin mukaan lakia ei voi muuttaa, kun ei tiedä mitä eduskunnasta tulee ulos. Samaan johtopäätökseen tulee kun kuunteli eduskunnan viimeisintä keskustelua alkoholista – päätös voi olla mikä tahansa.

Tämä kuvaa hyvin myös hajallaan olevaa ja koordinoimatonta valtionhallinnon alkoholihaittojen torjuntakoneistoa. Kaikki valtakunnan tason valtion organisaatiot eivät edes tajua kuuluvansa siihen: tehottomuutta ja rahantuhlausta!

Alkoholilaki on harsittu ja parsittu monopoliajan laki. Se suhtautuu asioihin ylhäältä alas; hallintoalamaisiin. Esim. kunnalla ei ole mitään vaikutusmahdollisuuksia pahimpaan järjestyshäiriöönsä: jatkuvasti konkurssien ja laittomuuksien vuoksi omistaja vaihtavien lähiökapakoiden alaikäisille ja päihtyneille anniskeluun, lainkiertoon jne.  Seurauksena on eri puolilla maata alkanut kunnallisia demokratiaprojekteja, jossa asukkaat ja eri viranomaistahot pyrkivät ratkaisemaan ongelmaa mukana olevien läänin ja kunnan virkamiesten päätösvallalla.

Kun eduskuntaan tuodaan pieniä näennäisuudistuksia, ovat keskustelun laineet rajut, kuten taas nähtiin. Kokonaisvaltainen ote puuttuu. Eduskunnassa tulisi käydä laaja periaatekeskustelu siitä mikä on alkoholitilanne maassa ja mihin sitä halutaan ohjata. Mitä esim. nämä vaalinäperrykset vaikuttavat siihen, että tutkimusten mukaan yli puolet alaikäisistä pystyy ostamaan alkoholia?  Keskioluen myynnin aloitusaikakin on seilannut klo 7 ja 9 välillä.

Alkoholipolitiikkaa ei Suomessa koordinoi kukaan. Ministeriön resurssit on poliittisen vallan vankeja. Suomessa on maailman korkeatasoisinta alkoholitutkimusta, mutta ei se pahemmin keskitettyä alkoholihallintoa eli Tuotevalvontakeskusta haittaa. Edes sen vertaa ei ole pystytty miettimään, että miten käytettävissä olevin lain keinoin voidaan vaikuttaa rajusti kasvaneisiin haittoihin.

Kansanterveyslaitoksen edellinen pääjohtaja Jussi Huttunen esitti selvityksensä perusteella, että Kansanterveyslaitokset ja Stakesin alkoholitutkimus pitää yhdistää. Samaan virastoon tulee liittää alkoholipolitiikan toteutus eli Tuotevalvontakeskus. Mielestäni tällä aparaatilla tulisi olla suora yhteys eduskuntaan ja siksi esittäisin sille hallintoneuvostoa nykyiseltä nimeltään eduskunnan raittius- ja päihdeasiain neuvottelukunta. Tällä porukalle annettaisiin tehtäväksi päihdehaittojen ennaltaehkäisy ja sitä koskevan kokonaisvaltaisen lakiehdotuksen tekeminen tavoitteena yhtenäinen lainsäädäntö ja organisaatio, koskien myös huumeita ja tupakkaa.

Juhani Hakala
Espoo