Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Terveyspalveluja koskevat kuluttajatilaisuudet (syksy 2007)

Suomen Kuluttajaliiton terveyspalveluja koskevat
KULUTTAJATILAISUUDET (syksy 2007)

3102007_135800_0.jpgSuomen Kuluttajaliitto järjestää eri puolilla Suomea tilaisuuksia, joissa kuluttajia rohkaistaan toimimaan oman terveytensä asiantuntijoina.

Kuluttajat terveyspalvelujen muuttuvassa ympäristössä
Tilaisuuksissa koulutetaan kuluttajia tunnistamaan ja arvioimaan kriittisesti markkinoiden epäasiallisia ja epäeettisiä piirteitä, terveyteen ja sairauteen liittyviä kaupallisia kytköksiä sekä lääketietoa ja lääkemainontaa. Lisäksi kuluttajia aktivoidaan toimimaan rationaalisten terveyspalvelujen puolestapuhujina ja käyttäjinä sekä olennaisen terveys-, sairaus- ja lääketiedon puolesta. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille ja ne järjestetään ilta-aikaan.

Ajankohtaista lääkkeistä, lääke- ja terveyspolitiikasta
Tilaisuudet on suunnattu ikääntyville ja ne järjestetään päiväaikaan. Niissä sivutaan suppeammin ’Kuluttajat terveyspalvelujen muuttuvassa ympäristössä’ tilaisuuksien aihealueita ja huomioidaan erilainen kohderyhmä.
3102007_135846_1.pngFT (kansanterveystiede) Hanna Toiviainen työskentelee Suomen Kuluttajaliitossa kehittämispäällikkönä ja terveyspalvelujen asiantuntijana. Aikaisemmin hän on työskennellyt yli 10 vuotta tutkijana. Toiviainen on väitellyt aiheesta ”Konsumerismi, potilaiden ja kuluttajien aktiivinen toiminta sekä erityisesti lääkäreiden kokemukset ja näkemykset potilaista kuluttajina” Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Väitöskirja on luettavissa Internetissä osoitteessa: https://oa.doria.fi/handle/10024/5707. Väitöskirjaa voi tilata Stakesista. Toiviaisen julkaisuihin kuuluu alkuperäistutkimuksia ja muita tieteellisiä julkaisuja sekä keskustelupuheenvuoroja vertaisarvioinnin läpikäyneissä lehdissä, artikkeleita ammattilaislehdissä, esityksiä tiedekokouksissa ja seminaaripuheenvuoroja.Toiviaista on haastateltu sanoma-, aikakausi- ja ammattilaislehdissä, televisiossa ja radiossa.

Epäeettinen lääkemarkkinointi

Suomen Kuluttajaliitolla on meneillään epäeettistä reseptilääkemarkkinointia koskeva hanke. Kuluttajajärjestöjen kansainvälinen kattojärjestö, Consumers International CI (www.consumersinternational.org), on valinnut maailmanlaajuisen hankkeen kärkiryhmään neljältä mantereelta kahdeksan maata (Iso-Britannia, Suomi, Tanska, Togo, Argentiina, Australia, Intia ja Pakistan). Hanketta koskeva tiedote löytyy etusivulta osoitteesta: www.kuluttajaliitto.fi

Suomen Kuluttajaliittoon voi lähettää esimerkkejä kuluttajiin kohdistuvasta reseptilääkkeiden markkinoinnista sekä lääkäreihin kohdistuvasta harhaanjohtavasta markkinoinnista. Reseptilääkkeiden mainonta kuluttajille on lailla kiellettyä, mutta mainontakieltoa kierretään esimerkiksi reseptilääkkeiden käyttöä edistävillä sairauskampanjoilla. Kuluttajiin kohdistuvaa markkinointia voit löytää esimerkiksi Internetistä, kadunvarsimainoksista, joukkoliikennevälineistä sekä sanoma- ja aikakauslehdistä. Esimerkkejä löydät myös apteekeissa ja lääkäriasemilla olevista julisteista ja lehtisistä, sekä potilaiden vertaistukiryhmien lehtisistä. Lääkäreihin kohdistuvaa markkinointia voit löytää esimerkiksi ammattilehdistä.

Jos mahdollista, lähetä meille alkuperäinen mainos tai valokuva (ota kopio tekstistä jos se ei ole selvä kuvassa). Lisää tieto milloin ja mistä löysit mainoksen (esim. julkaisun nimi ja päivämäärä).

3102007_135949_2.pngLähetä mikä tahansa sopivaksi katsomasi mainos. Mainoksia keräämällä suojelet kuluttajia mainonnan haitallisilta vaikutuksilta ja rahan haaskaamiselta sekä autat vaikuttavan lainsäädännön ja ohjeiden luomisessa. Mainosten kerääminen vie vain vähän aikaa eikä maksa paljon, mutta on tehokas tapa tukea epäeettistä reseptilääkkeiden markkinointia selvittävää kampanjaa.