From:
Juhani Hakala Juhani Hakala
2002-03-17

Kirkko on monopoli

Espoon seurakunnilla oli ongelma. Mihin osakkeisiin sijoittaa kirkollisveron tuotto? Varmuuden vuoksi liityttiin kauppakamariinkin. Jatkossa varmaan jumalanpalvelusten lopussa kerrotaan pörssikurssit, jotta jäsenet tietää miten kirkollisvero tuottaa. Raamatusta kyllä olisi löytynyt parempia sijoituskohteita - aivan ilmaiseksi.

Tietävätköhän kirkollisveron maksaneet, että heidän ropoillaan harkittiin spekulatiivista sijoitustoimintaa. Onko tärkeintä omistaa metsää, vai auttaa kärsiviä? Tällä hetkellä tärkein asia tuntuu olevan valtataistelu Espoon hiippakunnasta. Kun kirkko osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun on se tasoa: mitä kirkollisia toimituksia homoilta voisi kieltää. Uskonto on ollut ihmisten elämä, mutta ei enää, sen tilalle on tullut viihde, kännykkäuskonnot ja IT-ihmeet. Olemme "pieni valittu Nokian kansa".

Sanotaan, että Suomessa on uskonnon vapaus. Silti muslimiyrittäjä maksaa yhteisöveroa kirkolle. Yhteisövero sinänsähän ei liity uskontoon, vaan on yksi tapaa rahoittaa valtionkirkkoa ja sen sijoitustoimintaa.

Kirkon hautausmonopoli on loukkaus ihmisyyttä kohtaan. Monet kirkosta esim. naispappeuskysymyksen vuoksi eronneet vastustavat kirkon maallistumista, mutta voivat olla erittäin  hartaita kristittyjä. Kirkko kuitenkin vie arvon heidän kuolemaltaan hautausmonopolillaan. Monet näistä ihmisistä pääsevät taatusti taivaaseen, koska uskovat ihmisten tasa-arvoisuuteen Jumalan edessä.

Kirkon pitää uskoa omaan julistukseensa. Se ei tarvitse valtio nimistä yhteiskunnalliseen tuomioon perustuvaa pakotuskoneistoa, jos sen julistus on uskottavaa.

Minun Jeesukseni on vaatimaton Jumala. Hänellä on aivan hyvä itsetunto, eikä hän halua prameita kirkkorakennuksia. Kirkot ovat ihmistä varten ja kauniita rakennuksia sinänsä, mutta minun Jeesukseni haluaisi, että niilläkin rahoilla autettaisiin kärsiviä.

Itämaisissa uskonnoissa pappi elää kuten opettaa. Meillä taannoisen tutkimuksen mukaan maan huonoin työskentelyilmapiiri on seurakuntien toimistoissa.

Kirkko on reititin

Hindulaisuudessa ja buddismissa papit eivät ole monopolisoineet välittäjätehtävää rukoilijan ja Jumalan välillä, siihen riittää vain ulkona oleva pylväs "rukouksenjohdatin". Papiksi ryhdytään, jotta löydettäisiin korkeampi totuus. Hindut löytävät jumaluuden sisimmästään. Siksi he eivät tuomitse muita. Temppelit ovat aina auki ja  tehty rukoilupaikoiksi. Meillä useimmat kirkot ovat kiinni "virka-ajan" ulkopuolella.

Ainoa uskoaan ja Raamatun sanomaa toteuttava kristillinen instituutio on pelastusarmeija. Muissa uskonnoissa ihminen tulee autuaaksi uskollaan, meillä monille pakanoiden arvosteluoikeuden ansaitsemiseen riittää kirkollisveron maksu. Kirkko haluaa olla reititin ihmisen ja Jumalan välillä. Ja sehän maksaa.

Nimikristityillä  on tuomitsemisen monopoli

Aivan kuten talibanit vääristelivät Islamia omiin tarkoituksiin, ristiinnaulitsevat kristityt toisin ajattelevia mm. kantamalla Suomen lippuun verhottua arkkua eduskunnan säätämän lain toteutusta vastaan. Tuntuu, että Suomen taantumuksellisimmat tasa-arvoa vastustavat ja kehitysvastaisimmat liikkeet löytyvät kristinuskon lahkoista. Kuitenkin Raamatun mukaan Jumalalla on tuomitsemisen monopoli - ei ihmisellä.

Kirkko on maallistunut , tarvitaan uutta Lutheria, joka palauttaa uskonnon arvoonsa. Pahimpia Raamatun sanoman vääristelijöitä ovat nimikristityt. Ja pahimpia muiden uskontojen tuomitsijoita ovat oppikirjojen tekijät. Tärkein Raamatun ja muidenkin uskontojen totuus on tiivistetty kymmeneen käskyyn. Yksi niistä kuuluu rakasta lähimmäistä kuten itseäsi. Tämän voi sanoa niinkin, että ellet rakasta itseäsi et rakasta muitakaan.

Jopa papit unohtavat rakastamisen käskyn ja etsivät Raamatusta tukea homopelolleen. Ja kyllähän sitä tukea löytyy, kun Raamattu on kirjoitettu olosuhteissa, jossa piti puolustautua arabeja ja heillä tuolloin yleistä homoutta vastaan. Israelin kansan ainoa mahdollisuus säilyä oli lisääntyä. Raamattu sanoo myös "Antakaa kaikkien lapsien tulla luokseni".

Tiedemiesten mukaan evankeliumit heijastavat kirjoittajansa aikaan sidottuja pelkoja, käsityksiä ja mielikuvitusta, eivätkä sovi sananmukaisesti sovellettuina nykyaikaan. Runsaat 50 vuotta sitten löydettiin Tuomaksen evankeliumi, joka tiedemiesten mukaan on Jeesuksen ylöskirjoitettua puhetta niin kuin hän sen puhui. Kirkko on vaiennut tästä "aidoimmasta" evankeliumista, koska se tuskin tukee kirkkoa maallisena instituutiona.

Minua ärsyttää kristillisdemokraattinen puolue. He lähtevät siitä, että ovat muita puolueita lähempänä Jumalaa, joilta saavat poliittisen toimintansa oikeutuksen. Ja kukahan on voimakkaimmin on ollut tuomitsemassa mm. homoja. Mitähän Jeesus sanoikaan muiden tuomitsemisesta?

Kirkko ei ole pystynyt seuramaan ihmisen henkistä kehitystä. Itämaiset uskonnot saavat länsimaissa yhä enemmän jalansijaa, koska niiden mukaan jumala ei löydy ihmisen ulkopuolelta vaan sisältä. Tämä antaa aivan toisenlaiset eettiset ja moraaliset lähtökohdat elämälle. Ajattelevien ihmisten maallepako on osoitus henkisestä murroksesta länsimaissa. Se on antiteesi länsimaiselle uskonnolle ja kirkon keskeiselle mutta ihmisen ulkopuoliselle roolille

Uskonnot ovat lähellä toisiaan

Minua ärsyttää myös nimikristittyjen omahyväisyys. "Vain me olemme pelastettuja ja muut tuhoon tuomittuja".  Tämä asenne oikeuttaa tappamaan ja tuhoamaan kulttuureja. Suvaitsevaisuudessa meillä olisi paljon opittavaa maailman vanhimmasta ja suurimmasta uskonnosta hinduismista. Siellä on aivan samat jutut Noasta ja arkista, Buddan kärsimykset ovat yhtäläiset Jeesuksen kärsimyksiin. Ja ne olivat olemassa ennen Jeesuksen elinaikaa.

Islamilla ja kristinuskolla on monta yhteistä profeettaa ja ne ovat muita kiinteämmin kiinni valtiojärjestelmässä. Molemmilla on ylösnousemus, viimeinen tuomio ja helvetti.

Intiassa oppii miten uskonnot ovat lähellä toisiaan, eikä kenelläkään ole oikeutta arvostella toisten uskontoa. Kaikissa uskonnoissa uskova ihminen löytää Jumalan sisältään, oli sen nimi mikä tahansa. Tämä ei sovi kirkolle, koska se on monopolisoinut Jumalan löytötehtävän, papin pitää kontrolloida oletko löytänyt oikealla tavalla. Jos et käy Jumalanpalveluksissa et ole oikea kristitty. Jos joku nuori pappi uskaltaa puhua omantuntonsa äänellä näistä asioista hänet vaiennetaan nopeasti ja virkaa ei ole kovin helppo löytää.  

Syyskuun tapahtumat ovat lisänneet suvaitsevaisuutta länsimaissa. Tiedämme muslimeista paljon enemmän kuin vuosi sitten. Maailma tuomitsi muistaakseni Berlusconin lausunnon muslimeista alempana rotuna. Mitä enemmän uskonnoista oppii, sitä helpommin huomaa kuinka lähellä ne ovat tosiaan.

Juutalaiset ovat lähtöisin Intiasta ja vieneet mukanaan monta uskontoon liittyvää Raamatusta löytyvää tarinaa. Arjalaiset muuttivat hindulaisuutta, Jeesus on muslimien profeetta, Buddismi syntyi vastareaktiona Hindujen elämästä kieltäytymiselle. Buddalaisuus vaikutti Kiinan taolaisuuteen ja konfutselaisuuteen nämä taas Japanin zenbuddismiin ja shintolasiuuteen jne.

Uskonnot perustuvat kuoleman pelkoon ja ovat tapa ratkaista kuoleman jälkeisen elämän olotila. Kaikki valtauskonnot lähtevät siitä, että tähän olotilaan vaikuttaa miten elät elämäsi. Mitä paremmin noudatat ko. uskontojen samanlaisia eettisiä sääntöjä ja rakastat lähimmäistäsi sitä suurempi todennäköisyys, että pääset nopeammin taivaaseen, paratiisiin. Menetelmät eroavat, tavoite on sama.  

Kirkon Jumala on mahtava ja hirmuinen, jonka kostoa tulee pelätä. Olen monta kertaa kuullut tämän saarnastuolista. Minua ärsyttää erityisesti Etelä-Pohjanmaalla kuulemani poliittiset saarnat, joissa vasemmiston tavoitteet tuomitaan ja näkemystä perustellaan Raamatulla. Ja kirkosta eronneet tuomitaan helvettiin, jopa hautajaissaarnoissa. Tunnen kuitenkin enemmän kirkkoon kulumattomia, jota toteuttavat kymmentä käskyä paremmin kuin monet kirkossa käyvät, koska ovat sisäistäneet uskonnon ja haluavat elää sen mukaan. Uskon heidänkin pääsevän taivaaseen.

Hindu rakastaa Jumalaansa. Tämä näkyi hyvin siinä, että kun luin Intiassa Itämaista mytologiaa käsittelevää kirjaa ulkona, oli ympärilläni nopeasti piiri hinduja. He istuivat maassa, katsoivat kuvia  ja kertoivat Jumaliensa nimiä. He eivät meinanneet väsyä ollenkaan. He olivat niin kuin lapset iloisia rakastamistaan jumalista.

Aivan - sanoin monikossa Jumalien kuvia - sehän on pakanuutta. Intiassa on vain yksi jumaluus: Brahma. Muut jumalat kuten Visnu ja Siva ovat tämän jumaluuden eri puolia, he ovat saaneet omat jumalisen ilmenemismuotonsa. Kärjistetysti länsimaalaisesti sanoen toinen on  tuhon ja toinen on toivon, hyvän ja pahan jumalat. Aasiassa katsotaan, että jokaisessa hyvässä on pahan siemen ja päinvastoin. Et voi luoda uutta, ellet hyväksy, että se tuhoaa vanhaa. Alemmat jumalat taas vastaavat katolisten pyhimyksiä.

Meidän kristittyjen on hyvin vaikea mieltää itämaisia uskontoja, jota lähtevät enemmän ja vähemmän maailmasta pois kääntymisestä - sisäänpäin kääntymisestä. Länsimaiset uni- ja intuitiotutkijat ovat löytäneet samanlaisia alitajunnan sfäärejä, jota buddalaismunkki etsii itsestään. Myös joogan harrastus lisääntyy, sehän on alunperin yksi tapa löytää jumaluus.

Länsimainen ihminen on kuitenkin niin tavaran- ja mielihalujen kyllästämä, että itämaiset uskonnot eivät aukea kovin helposti ja edellyttävät nykyisestä maalliskeskeisestä elämäntavasta luopumista. Länsimainen ihminen on ego-korostunut ja kulutuskeskeinen, itämainen uskova on osa maailmaa, ja siksi hän ei halua tuhota luontoa, eläimiä - maailmaa, eikä loukata muita ihmisiä, koska ovat yhtä.

Myös naisten alistaminen on yhteistä uskonnoilla, muistakaapa vain milloin naispappeus sallittiin Suomessa.

Yksi huomionarvoinen asia on, että buddhalaisuus tunnustaa tieteellisesti todistetun evoluution, kristinusko ei tunnusta.

Suvaitsevaisuutta ja rakkautta

Minä en hae muuta kuin suvaitsevaisuutta ja rakkautta muita uskontoja, naispappeja, homoja, neekereitä, muslimeita jne kohtaan. Pelkästään ihonvärin perusteella sortaminen  ei yksin ole rasismia, vaan myös "parempien ihmisten" uskonolla itselleen perustelema ylemmyys.

Kirkon tulee palata kymmenen käskyn perustotuuteen. Kirkon tulee päivittää itsensä vain Jumalan sanaan ei Paavalin tai  evankelistojen käsityksiin siitä mitä Jumala sanoi. 2000 vuoden takaiset yhteiskunnalliset totuudet tulisi saattaa nykypäivän tasolle. Kirkkokaan ei voi kieltää ihmisen ja yhteiskunnan kehitystä tasa-arvoisempaan, suvaitsevaisempaan suuntaa.

Jumala voi tuomita sinut  elämäsi tai mielipiteittesi vuoksi taivaaseen tai kadotukseen, ei kirkko tai nimikristitty.

Juhani Hakala
Espoo